Zvrhlo se to. Profesor z ČVUT řekl jasně: Zakázat spalováky nepomůže

16.06.2023 15:40 | Zprávy

MOMINOTRING Rozvoj elektromobility je nám předkládán jako ta správná cesta ke snížení emisí a má zajistit mnohem ekologičtější způsob dopravy. Ukazuje se ale, že s ekologickým přínosem to nebude tak horké, upozorňuje Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze. „Mrzí mě, že se to zvrhlo do jednoho jediného tématu, že zakážeme spalovací motory a tím budeme mít úplně všechno vyřešeno,“ říká k zákazu spalovacích motorů v rozhovoru pro youtubový kanál Inovace Republiky. Důležité je podle něj zkombinovat různé technologie do ucelených řešení.

Zvrhlo se to. Profesor z ČVUT řekl jasně: Zakázat spalováky nepomůže
Foto: Repro Youtube
Popisek: Nabíjecí stanice pro elektromobily

„Mně se celkem líbí téma v Evropské unii, že je třeba se bavit o udržitelnosti dopravy. Co mě mrzí je, že se to zvrhlo do jednoho jediného tématu, že zakážeme spalovací motory, a tím budeme mít úplně všechno vyřešeno,“ říká profesor Přibyl s tím, že je obecně příznivcem udržitelnosti dopravy.

V současné době podle Přibyla není možné v souvislosti se zákazem spalovacích motorů mluvit o ekologickém přínosu. „Když se ovšem podíváme na elektromobilitu, tak je fajn a určitě má potenciál přispět, ale v tuto chvíli, když to auto plní ze zásuvky velmi často energie z hnědého uhlí, tak opravdu ekologický přínos je skutečně minimální,“ upozorňuje.

Věnoval se také jednomu z hlavních trendů nastupující éry, které se nevyhýbají ani Česku, je jím autonomní mobilita, která ale dopravu ve městech podle Přibyla také nebude řešit tak úspěšně, jak se očekává.  „Osobně se hodně věnuje tématu autonomní mobility, ale také jsem nerad, když někdo říká, že zavedeme autonomní mobilitu, autonomní vozidla a budeme mít vyřešenou dopravu ve městech. To vůbec není pravda,“ uvádí děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze k autonomním vozidlům, která v provozu nepotřebují řidiče a orientují se za pomoci počítačových systémů.

Autonomní mobilita může mít pozitivní dopad, ale může mít také velmi negativní dopad: „To, že pojede auto bez řidiče v první fázi nic neznamená, akorát mám čas pro sebe či na práci. Naopak se může stát, že skupiny obyvatel, které v tuto chvíli řídit nemohou, začnou využívat osobní automobil. Takže opravdu zavedení autonomní mobility může v první fázi dokonce vést i ke zhoršení dopravní situace,“ upozorňuje Přibyl.

Mnoho pozitivních slov nemá ani pro sdílená auta. „Opět, je skvělé, že nemusím mít své auto, sdílená auta mohou vést k tomu, že se vyrobí méně aut, takže dopad na ekologii zde je, ale v principu se opět nestane nic jiného, než že to auto pojede v zácpě a bude stejně přispívat ke špatné situaci ve městě,“ dodává.

„Podle mě všechna tato čistě technická řešení nemohou fungovat, a už vůbec nemohou fungovat každé samo o sobě. Začne to dávat více smysl, když budeme mít například autonomní auto, které komunikuje s řídicími systémy ve městě, bude integrováno do řízení či managementu dopravy, takže je potom například možné vyladit poptávku po dopravě nebo směřovat auto tak, aby nedocházelo k velkým dopravním zácpám.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Jak zabránit Číně, aby o nás sbírala citlivá data?

Podle mě také není problém jen v Číně, ale dnes už téměř neexistuje nic jako soukromý. I třeba EU dost šťourá do soukromý lidí - většinou to vydává za dobrý úmysl a možná to i dobře myslí, ale je to potřeba? Co vím, tak třeba chtěla mít možnost sledovat i soukromou korespondenci lidí na internetu at...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

17:40 Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová s českou nominací ministra průmyslu a obcho…