Zvrhlo se to. Profesor z ČVUT řekl jasně: Zakázat spalováky nepomůže

16.06.2023 15:40 | Zprávy

MOMINOTRING Rozvoj elektromobility je nám předkládán jako ta správná cesta ke snížení emisí a má zajistit mnohem ekologičtější způsob dopravy. Ukazuje se ale, že s ekologickým přínosem to nebude tak horké, upozorňuje Ondřej Přibyl, děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze. „Mrzí mě, že se to zvrhlo do jednoho jediného tématu, že zakážeme spalovací motory a tím budeme mít úplně všechno vyřešeno,“ říká k zákazu spalovacích motorů v rozhovoru pro youtubový kanál Inovace Republiky. Důležité je podle něj zkombinovat různé technologie do ucelených řešení.

Zvrhlo se to. Profesor z ČVUT řekl jasně: Zakázat spalováky nepomůže
Foto: Repro Youtube
Popisek: Nabíjecí stanice pro elektromobily

„Mně se celkem líbí téma v Evropské unii, že je třeba se bavit o udržitelnosti dopravy. Co mě mrzí je, že se to zvrhlo do jednoho jediného tématu, že zakážeme spalovací motory, a tím budeme mít úplně všechno vyřešeno,“ říká profesor Přibyl s tím, že je obecně příznivcem udržitelnosti dopravy.

V současné době podle Přibyla není možné v souvislosti se zákazem spalovacích motorů mluvit o ekologickém přínosu. „Když se ovšem podíváme na elektromobilitu, tak je fajn a určitě má potenciál přispět, ale v tuto chvíli, když to auto plní ze zásuvky velmi často energie z hnědého uhlí, tak opravdu ekologický přínos je skutečně minimální,“ upozorňuje.

Věnoval se také jednomu z hlavních trendů nastupující éry, které se nevyhýbají ani Česku, je jím autonomní mobilita, která ale dopravu ve městech podle Přibyla také nebude řešit tak úspěšně, jak se očekává.  „Osobně se hodně věnuje tématu autonomní mobility, ale také jsem nerad, když někdo říká, že zavedeme autonomní mobilitu, autonomní vozidla a budeme mít vyřešenou dopravu ve městech. To vůbec není pravda,“ uvádí děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze k autonomním vozidlům, která v provozu nepotřebují řidiče a orientují se za pomoci počítačových systémů.

Autonomní mobilita může mít pozitivní dopad, ale může mít také velmi negativní dopad: „To, že pojede auto bez řidiče v první fázi nic neznamená, akorát mám čas pro sebe či na práci. Naopak se může stát, že skupiny obyvatel, které v tuto chvíli řídit nemohou, začnou využívat osobní automobil. Takže opravdu zavedení autonomní mobility může v první fázi dokonce vést i ke zhoršení dopravní situace,“ upozorňuje Přibyl.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: nab

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Volby

Mohu mít osobní otázku, koho budete volit vy? Přijde mi, že až moc chválíte opozici, která má ale sama máslo na hlavě, třeba ANO, které bylo u vlády docela dlouho a taky nám životní podmínky moc nezlepšili. Navíc je to pořád to stejné. Politici před volbami slibují a po volbách je vše jinak. Má tak ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Plzeňská válka o druhé místo: Okamura na náměstí, Fiala v parku

15:14 Plzeňská válka o druhé místo: Okamura na náměstí, Fiala v parku

Nevěřte komentátorům, že už nemůžeme vyhrát, říká lidem na mítincích Petr Fiala. Z SPD naopak zaznív…