Beata Krusic: Kdo jsi bez viny, hoď kamenem po Doll, Kitten a Brynn, lesbickém triu

12.02.2019 11:47

Zbyněk Hutar, Zuzana Krejčí a Vladislava Juhásová rozpoutali diskuzi o smyslu soužití. Já říkám: ano konzervativní rodině, ale také ano alternativním svazkům, a hlavně ano lásce.

Beata Krusic: Kdo jsi bez viny, hoď kamenem po Doll, Kitten a Brynn, lesbickém triu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Beata Krusic

Jak článek Zuzany Krejčí (Zbyněk Hutar brání matky, manažerkám ale rodí jiné ženy, k přečtení ZDE), tak Vladislavy Juhásové (Vzkaz pro supersamičky, Zuzanu Krejčí a Zbyňka Hutara – nechte se hýčkat!, k přečtení ZDE), oba na téma mateřství, náhradní mateřství a rodičovství, obsahují názory na život, s kterými mohu souhlasit a s nimiž mohu v mnohém jako žena souznít. Přesto však cítím potřebu vyslovit se k problematice určitých alternativních modelů rodiny, které hýbou světem, vyvolávají bouřlivé diskuze, protichůdné emoce, mnohdy nepochopení a ze strany konzervativců příkrá odsouzení. Jsou to modely soužití a výchovy dětí homosexuálními páry (ať už muži či ženami), dále pak téma náhradních matek a v neposlední řadě i model výchovy dětí, který vzbuzuje úplně ty nejvyostřenější diskuze. Zde mám na mysli model výchovy dětí v rodině, kde spolu žijí tři partneři. Ve světových i našich médiích proběhly četné zprávy o Doll, Kitten a Brynn, třech lesbických ženách z USA, které spolu uzavřely sňatek. Jedna z žen navíc bude či již se stala matkou a všechny tři se společně chtějí podílet na výchově dítěte a časem mít další potomky, jejichž vznik by také umožnilo sperma dárců…

Nejde jen o touhu vlastnit dítě

Nechtěla bych zde komentovat jednotlivé modely, které jsem uvedla, ale zamyslet se nad faktickým příchodem dítěte na svět, do života, do rodiny. Třebaže jsou mi například rozhodnutí zmíněných tří vdaných žen sympatické, domnívám se, že je nutné pojímat svět z co nejširšího možného úhlu pohledu. Právě „skandální“ lesbické „trojmanželství“vrhlo zvláštní ostré světlo na celý vývoj a umožnilo mi paradoxně hledat hlubší souvislosti. Svět vidím jako dynamický, stále se měnící, vznikající, zanikající, proudící. Alternativní realita může připadat mnohým, především konzervativním, kruhům a skupinám jako absurdní, nepochopitelná a nepřijatelná. Na místě je tu ale zamyšlení nad tím, zda náš osobní postoj a emocionální vnímání těchto skutečností, respektive modelů soužití, nejsou vedlejší a zda respektování, hledání pochopení a posunutí se ve vnímání vývoje v jakékoliv části lidského života není smysluplnější, efektivnější a pokrokovější, než pouhá kritika a staromilské lpění na jistých ctihodných, ale mnohdy i zkostnatělých a někdy už nic nepřinášejících zažitých postupech. Nemůžeme totiž obejít otázku, co je vlastně podstatné…

V případě jakéhokoliv rodinného modelu a s ním spojeného příchodu dítěte na svět je tou nejpodstatnější věcí láska a touha po dítěti. Nejde jen o touhu vlastnit dítě, ale o touhu chtít nést odpovědnost, postarat se, chtít milovat. Láskyplné prostředí je tou nejdůležitější věcí, kterou člověk může ze sebe darovat. Přístav, kde dítě cítí, že je chtěné a milované, citově zabezpečené a v tomto ohledu nestrádající, je tím největším darem, kterého lze v rodině dosáhnout. A právě v tomto duchu vznáším tři následující dotazy:

Je jisté, že vhodný základ pro celkový zdravý vývoj dítěte zajistí pouze konzervativní model rodiny, tj. žena a muž?
Je jisté, že právě klasický model soužití je jediný tím pravým a správným?
Je jisté, že dítě plozené klasickou cestou má automaticky zajištěné podmínky ke zdravému citovému a láskyplnému vývoji?

Hádejte, které slovo je univerzálním klíčem

Domnívám se, že život a vesmírný řád sám dobře „ví“, co činí. Má-li na svět přijít nová bytost, tak přijde. Podle mě je vedlejší, je-li počata a přivedena na svět klasickým způsobem, náhradní matkou, nebo dnes už běžným umělým oplodněním. Vše se děje, jak se dít má, a to platí jak pro cestu, kterou jedinec přichází na svět, tak pro jeho další vývoj. Tím mám na mysli následný krok, kterým je výchova a rodinné prostředí. A znovu se ptám…

Není termín rodina širší než pouhá schopnost plodit, rodit a být na to patřičně hrdý?
Nespadají pod pojem rodina i city sounáležitosti, respektu, poctivosti, přátelství, blízkosti, důvěry a, vzájemnosti?
Může všechny tyto zmíněné atributy, stmelené pod jedním pojmem láska, naplnit, a podle mého názoru někdy daleko opravdověji, i netradiční, alternativní model rodiny?

Jsem si jista, že ano.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…