Již od poloviny minulého roku v konjunkturním průzkumu se projevující silný optimismus spotřebitelů zanechal hmatatelnou stopu v únorovém vývoji maloobchodu, který meziročně vzrostl o 8,5 %, tedy na hodnotu v českých podmínkách zřídkakdy vídanou (přestože i ovlivněnou počtem pracovních dnů a přestupným rokem). Raketový růst se projevil napříč všemi segmenty spotřebitelského trhu; ve zbytných i existenčně nezbytných kategoriích (nahrávaly k tomu stále příznivé ceny pohonných hmot i potravin) - od potravin, přes motorová vozidla až ke zboží a trávení volného času. Další přírůstky vykazuje prodej přes internet; roste též zájem o nákupy ve specializovaných prodejnách (zvláště v oboru potravin). Lze předpokládat, že s ohledem na poměrně velkorysou mzdovou politiku v současné době, provázenou nulovou inflací, by doba hojnosti v tuzemském maloobchodu mohla po většinu letošního roku utěšeně pokračovat.
Radost dělá i průmysl. Ten v únoru potvrdil výbornou výkonnost a svým meziročním růstem 5,6 % naplnil optimistické očekávání (byť též statisticky povzbuzen efektem většího počtu pracovních dnů). Proti předchozím dvěma měsícům průmysl viditelně přidal na tempu. Vývoj průmyslové výroby v únoru je úzce propojen s výborným výkonem zahraničního obchodu. Největší díl únorového průmyslového výkonu odpracoval automobilový průmysl (jenž dokázal i při své stávající vysoké dynamice přidat meziročně dalších téměř 20 %), jemuž zdatně sekundoval kovodělný a elektrotechnický průmysl. Průmyslový výkon nadále táhla dolů energetika a chemický průmysl (obnovení jejich odstavených kapacit se snad alespoň částečně pozitivně projeví v březnových či následujících výsledcích). Dobré období tuzemského průmyslu může pokračovat zvláště díky patrnému oživení exportní poptávky, na kterou je silně navázán.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV