Cenzura je zpět. Nové metody, technicky propracované. Google, média, mládežníci, popsal přesně expert

13.11.2018 4:39 | Zprávy

ROZHOVOR Nehoráznost, orwellovské praktiky. Korporacemi najatí mládežníci, kteří omezují názory těch, se kterými nesouhlasí. Takový je v kostce stav internetové svobody slova podle programátora a pedagoga na Českém vysokém učení technickém v Praze Pavla Cimbála. Objektivní podle něj ale není ani veřejnoprávní Česká televize. Další veliký problém spatřuje ve státních projektech na "boj s nenávistí", které jsou financovány z daní, jako příklad lze uvést iniciativu HateFree. "Jde o něco, co jde přímo proti demokratickým principům," řekl ParlamentnímListům.cz Pavel Cimbál a označil tyto projekty za rezidua Bohuslava Sobotky a Jiřího Dienstbiera.

Cenzura je zpět. Nové metody, technicky propracované. Google, média, mládežníci, popsal přesně expert
Foto: Repro ČT
Popisek: Pavel Cimbál

Americký technologický gigant Google vydal původně neveřejný dokument s názvem „Dobrý cenzor“, ve kterém nastiňuje možné budoucí strategie týkající se svobody slova. Dokument ovšem unikl na internet, kde se s ním seznámila širší veřejnost. Firma chce upravovat výsledky ve svém vyhledávači, údajně proto, aby uživatele ochránila od škodlivých dezinformací. „Online manipulace a dezinformace ovlivnily volby ve více než 18 zemích světa, včetně USA, a svoboda slova se stává "sociální, ekonomickou a politickou zbraní",“ uvádí se v dokumentu. Je potřeba uživatele internetu před něčím takovým chránit?

Zajisté ne. Co je to vůbec za novodobý, naprosto nesmyslný pojem, ta „ochrana před informacemi“? Tohle překonává už i Orwella. Dokument „Dobrý cenzor“ jsem četl. A doporučuji udělat totéž každému. Je ve formě prezentace a v zásadě jde o obhajobu praktik, které Google, Facebook, Twitter, YouTube a další korporace v posledních letech nasadily. Tyto firmy dobře vědí, s jakou averzí jsou cenzorské postupy veřejností přijímány. Proto zadávají podobné studie.



Je to takové poučení z krizového vývoje internetové cenzury a jak to dělat znovu a lépe. Nepochybuji, že mezi technickým personálem existuje, asi i v Google, rozumná většina, která podobné přístupy odmítá. Nicméně, bohužel, směřování společnosti tam určují jiní lidé. Technicky nepoužitelní, ale o to více politicky uvědomělí. Necenzurovat je přeci nejjednodušší, nejlevnější a zcela bez jakékoli kontroverze.

Samotná firma Alphabet, které Google patří, se po uniknutí neveřejného dokumentu bránila tvrzením, že nejde o oficiální pozici společnosti, nýbrž pouze o interní průzkum. Jak si defenzivní postoj Googlu lze vysvětlit?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Marek Korejs

Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Politické neziskovky

Jak se pozná politická neziskovka? Kdo by to měl určovat? Protože podle mě je politicky orientovaná většina neziskovek.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rodina se do politiky netahá. Kdo je Oganesjan? Konečná odkrývá

8:02 Rodina se do politiky netahá. Kdo je Oganesjan? Konečná odkrývá

Jak to vypadá s emisními povolenkami a jakou „novinku“ prý chystá EU? I o tom mluví v rozhovoru euro…