Katolický kněz Marek Orko Vácha: Mám strach, že xenofobními postoji se probudí démoni národa a že se pak stanou věci, které budou nezastavitelné

23.01.2016 17:52 | Zprávy

ROZHOVOR Kněz a přírodovědec Marek Orko Vácha tvrdí, že ekologická nebo imigrační krize se protínají v jednom středobodu, a tím je spirituální krize Evropy. Lidskou společnost podle něj čeká zásadní změna, žádná děsivá krize jako hybný moment ale není nezbytně nutná, ke změně myšlení lidí může dojít postupně.

Katolický kněz Marek Orko Vácha: Mám strach, že xenofobními postoji se probudí démoni národa a že se pak stanou věci, které budou nezastavitelné
Foto: archiv Marka O. Váchy
Popisek: Přírodovědec a kněz Marek Orko Vácha

Jedním z globálních témat je trvale udržitelný rozvoj. Jak se v současnosti mění pojetí udržitelnosti a co je vlastně rozvoj?

Ta otázka je hlubší, než se na první pohled zdá. V současnosti je módní tzv. mělká ekologie a představa, že budeme spotřebovávat stejně nebo více, ale budeme šetrnější k přírodě, že například nebudeme topit hnědým uhlím, ale energii získáme z větrných nebo solárních zdrojů. Ono je to ale jen jako bychom jeli autem k propasti a nové technologie nám pomáhaly pouze snižovat rychlost. Obrazně řečeno, budeme kouřit dál, ale použijeme cigarety s filtrem.

Existuje ale i jiný pohled, podle kterého je potřeba hlubší zásah, v němž jde o změnu postojů člověka. Zmíněný šetrný přístup splňuje základní paradigma této civilizace, totiž že štěstí člověku přinese to, že se obklopí kruhem z věcí. Možná nás čeká daleko hlubší přeformulování toho, proč jsme zde, co nás naplňuje a jaké je zadání života. Vždy tu a tam někdo zastával názor, že štěstí člověku přinese, když bude mít co nejvíc peněz, ale nikdy až do současné doby na této myšlence nebyly založené celé státy – dnes je to tak, že cílem občana je, aby nerušeně bohatl, a cílem státu je, aby mu to umožnil. Velmi bych se proto přimlouval, aby nás úvahy o udržitelném rozvoji vedly k promýšlení toho, co skutečně přináší stěstí a proč jsme zde na světě.

Naznačujete, že lidstvo čeká změna. Přijde postupně, evolučně, anebo k ní dojde nějakým nárazem, krizí nebo katastrofou?

Náraz to samozřejmě může urychlit, Carl Gustav Jung pravdivě říká, že krize je šance. Pamatuji na 80. léta, kdy u nás začala ekologická hnutí a všichni se nám smáli, že se nic nemůže prosadit, protože sázka na sobectví člověka je naprosto jistá. Dnes v roce 2016 má třeba takový fair trade stále větší objem, projekty na záchranu přírody mají podporu velkého množství lidí a při všem, co můžeme mít proti stranám zelených, je jasné, že v řadě zemí tyto strany mají zajímavé programy i úspěch. Svědčí to o tom, že zřejmě nejsme tak sobečtí a cyničtí, jak si sami o sobě myslíme. Možná, že devastace přírody a konzum povedou k tomu, že další generace začnou promýšlet základní otázky člověka. Nějaká děsivá krize to může urychlit, k transformaci ale může dojít i postupně.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: David Daniel

JUDr. Pavel Blažek, Ph.D. byl položen dotaz

dotazy k vaší bitcoinové transakci

Dobrý den, můžete mi vysvětlit, za co přesně jste peníze dostal? A proč jste je přijal? To je běžná praxe, že berete peníze od kohokoliv? Dost pochybuju, že vám je dává jen tak. A taky by mě zajímalo, co jste z celé transakce měl vy sám? Nebo to máme věřit, že jste tak riskoval pro nic nebo že jste ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Setkání skutečných elit, kam Pavla ani Fialu nepozvali. Bednář o tom, co znovu zůstalo veřejnosti utajeno

20:25 Setkání skutečných elit, kam Pavla ani Fialu nepozvali. Bednář o tom, co znovu zůstalo veřejnosti utajeno

ROVNÁ PÁTEŘ LUĎKA BEDNÁŘE „Bitcoinová kauza především ukazuje, že v podstatě celá česká společnost, …