Bývalý poslanec ODS Michal Doktor prohlásil, že nebýt stavební přípravy, která na ministerstvu zůstala po vašem předchůdci Zbyňku Stanjurovi, chodil byste na ministerstvo rozsvěcet a zhasínat. A dokonce za jednotku neumětelství označil jeden Ťok, protože jste podle jeho slov ani s exkluzivitou nových ustanovení zákona EIA nedokázal postavit milimetr dálnice navíc. Jak se vám taková kritika poslouchá a co byste na ni odpověděl?
Jako ministr nesete kůži na trh. Dávno jsem si zvykl na různé útoky a hraběcí rady lidí, kteří o resortu dopravy prakticky nic neví. Zato ale rádi plácají v médiích hlouposti, aby se zviditelnili. Michal Doktor seděl ve Sněmovně asi patnáct let. Byl tam, i když ODS vládla. Proč nebil na poplach a nestaral se o dálnice, když Vít Bárta totálně zastavil přípravu staveb a ani další ministři zrovna aktivitou nehýřili? Pokud bych chtěl použít stejný slovník, tak bych mohl napsat, že Doktor je jednotka „hlouposti a neschopnosti“, ale za to mi nějaký Michal Doktor nestojí.
Když je takový odborník, měl by vědět, že příprava velkých dálničních projektů trvá 10 až 12 let. Já jsem ministrem tři roky. V době, kdy byl na ministerstvu Zbyněk Stanjura, se zahájila výstavba asi na 35 kilometrech modernizace D1, jinak od roku 2010 nikdo téměř nic stavět nezačal. To pak těžko nějaké dálnice zprovozníte. Zahájili jsme ale výstavbu 130 km dálnic včetně modernizace D1.
Přes kritiku z řad opozice jste znovu ministrem dopravy v nové vládě Andreje Babiše. Jaké budou vaše priority? Když jste zahájili výstavbu 130 kilometrů dálnic, bude jejich výstavba v České republice postupovat rychleji?
Ve výstavbě je teď zhruba 80 kilometrů dálnic a 50 kilometrů silnic prvních tříd. Tento týden jsme zahájili stavbu nových úseků D6 na Karlovy Vary a důležitou silnici první třídy I/16 mezi Slaným a Velvary. Další dálniční stavby se rozběhnou na jaře. Řeči o tom, že se nic nestaví, jsou jenom politické klišé. Není to zkrátka pravda. Naopak čísla jasně ukazují, že jsme výstavbu po letech rozhýbali. Je ale pravda, že získat na stavbu všechna povolení a potřebné pozemky je u nás strašně komplikované. Skoro na každé důležité stavbě máme nějakého odpůrce, který ji může opakovaně blokovat. To chci změnit. Už jsem svolal schůzku parlamentních stran, dohodli jsme základní kroky a začátkem roku předložíme návrh první novely. Tentokrát cítím ve Sněmovně velkou vůli změnit právní prostředí pro klíčové stavby, které veřejnost potřebuje a roky na ně marně čeká.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová