Učím děti udělat si vlastní názor! Ředitel školy a učitel dějepisu vystoupil proti zprávě BIS

17.01.2019 4:43 | Zprávy

ROZHOVOR Učitelé nejsou nesvéprávní! Umějí učit, nepodceňujme je! A riziko vlivových operací či sovětské verze dějepisu zvlášť v době hybridních hrozeb? „Když se teď půjdu zeptat učitelů, zda tato rizika hrozí, budou si myslet, že jsem se zbláznil a fakt nemám co na práci,“ konstatuje ředitel ZŠ Luh ve Vsetíně, bývalý poslanec Petr Kořenek, který má víc než třicetiletou praxi ve školství. Co naopak Kořenka děsí, jsou změny, o kterých ministr školství aktuálně hovoří. „Přestáváme učit a stávají se z nás úředníci,“ zhodnotil. Takže budeme vytvářet úřednická místa ve školách? „Učitelé mají učit,“ říká Kořenek a upozorňuje, že při své práci musejí brát kantoři v potaz i to, co se říká doma. „Pro některé skupiny obyvatel je stále rok 1968 a vpád sovětských vojsk bratrská pomoc a pro některé státní převrat, puč, napadení.“

Učím děti udělat si vlastní  názor! Ředitel školy a učitel dějepisu vystoupil proti zprávě BIS
Foto: ČSSD
Popisek: Petr Kořenek

Ministr školství otevřel debatu o způsobu vyučování dějepisu a vlivu hybridních hrozeb. Ale než se k tomu dostaneme, vraťme se na začátek. Tuto jeho snahu, nevím, zda přímo vyvolal, ale jistě zásadně urychlil odstavec ve zprávě BIS za rok 2017, kde se píše: „Moderní dějiny prezentované ve školách jsou de facto sovětskou verzí moderních dějin a proruským panslovanstvím je do jisté míry zasažena i výuka českého jazyka, resp. literatury (národní obrození).“ A ocituji vám dál přesně: „Trvající vliv sovětské propagandy a fakt, že Rusové ovládají moderní dějiny (Orwell: Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Kdo ovládá současnost, ovládá minulost.), tvoří základ pro současné ruské vlivové operace všeho druhu, a tedy i hybridní strategie.“ Co vy na to?

Přiznám se, že v návalu administrativních prací, kterými jsme zahrnováni, a protože bych se měl věnovat žákům, opakuji: měl bych se věnovat žákům, nečtu podrobně všechny dokumenty. Nemyslím si, že by učitelé byli nesvéprávní a nedokázali prezentovat dějiny. Je pravda, že určitý problém s výukou moderních dějin asi existuje dlouhodobě, protože vždy neumíme předávat informace tak, aby je byli žáci schopní pochopit. Přesto si myslím, že učitelé umějí látku nezkresleně podat. Věřím, že na většině škol není dějepis jen záležitost, kterou se musejí děti nabrífovat, ale kterou mají pochopit. Sám dějepis učím. Snažím se prezentovat fakta, a když existují, říct několik verzí. Žáci by se měli naučit pracovat s informacemi. Vždycky také říkám žákům, že lidstvo by se mělo z dějin a událostí, které se staly, poučit.
Neztotožňuji se s tím, jak je situace ve zprávě podána.

Byl jste poslancem, ve školství pracujete 34 let, pracoval jste nejen jako ředitel nebo zástupce ředitele, ale i jako vychovatel. Za tu dobu, co sledujete prostředí ve školství, měl jste někdy obavy z ruské manipulace při výkladu dějin?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Ke zvýšení porodnosti

Zajímalo by mě, zda také jako strana nějak řešíte to, jak usnadnit rodičům, kteří se starají o malé děti to, aby mohli pracovat a zároveň se starat o děti, které se o sebe ještě sami postarat nedokážou? Tím myslím, když vám skončí rodičovská, protože i to je podle mě dost problém, který je ale polit...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Politolog Robejšek: Orbán už není sám. Eurobyrokraté jsou obklíčeni měnící se realitou

13:09 Politolog Robejšek: Orbán už není sám. Eurobyrokraté jsou obklíčeni měnící se realitou

„V mých analýzách opakovaně zdůrazňuji, že evropská politická kasta již nedokáže ani vytvořit blahob…