Začalo to u Faltýnka? Bývalý ředitel dopravního podnik připomněl, kde vznikla kauza Hlubuček

27.06.2022 15:57 | Rozhovor

Jaroslav Ďuriš byl v čele Dopravního podniku Praha (DPP) tři roky. Jeho působení skončilo v květnu 2016 za vlády Adriany Krnáčové z hnutí ANO. A již tehdy měl údajně začít příběh, který dnes plní stránky novin pod názvem Dozimetr. „Jazýčkem na vahách při našem odvolání byli právě pan Petr Hlubuček a Petra Kolínská, a ti se přiklonili na stranu tehdejšího vedení města. Tím začala éra, jejíž konec právě sledujeme,“ říká v rozhovoru bývalý generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. „Zcela jistě je to největší skandál jak DPP, tak i vedení města. Nikdy v historii neodváděla policie 1. náměstka primátora v poutech,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Ďuriš, který vinu vidí jednoznačně v politicích, kteří podnik řídí.

Začalo to u Faltýnka? Bývalý ředitel dopravního podnik připomněl, kde vznikla kauza Hlubuček
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš

Jak s odstupem času vzpomínáte na vaše téměř tříleté působení v čele Dopravního podniku Praha (DPP)? Vrátil byste se do čela DPP?

Vzpomínám na to moc rád. Nejen na ty tři roky v čele podniku, ale i na těch více než 26 let před tím. Já jsem nastoupil do DP Metro hned po vojně a až do sametové revoluce jsem pracoval v provozu. Manažerské pozice jsem začal vykonávat až po změně režimu. Pracoval jsem například na pozici náměstka ředitele, když byla v roce 2002 povodeň. To byla tvrdá škola. Později jsem zastával i pozici personálního ředitele DPP, až do roku 2008, kdy jsem z podniku odešel, to byl generálním ředitelem Martin Dvořák. V DPP jsem tedy pracoval prakticky 30 let a mám k němu citový vztah. V DPP je spousta srdcařů. No a jestli bych se vrátil? Myslím, že cesta už jde jinudy. Máme velmi zajímavý byznysový model, roste nám to pod rukama, nepotřebujeme žádné dotace, žádné vlivné politiky. Je to ekologické téma hospodaření s vodou, na bázi cirkulární ekonomiky a udržitelného rozvoje. Strašně nás to baví a má to neskutečný potenciál.

Za vaší éry došlo k prodloužení metra A, ale zároveň váš odchod provázala kritika tehdejší primátorky Adriany Krnáčové, která vám vytýkala problémy spojené s dodávkou tramvají, ale také ústupky vůči firmě Rencar, která zabezpečovala reklamu v metru. Jak se na tuto kritiku díváte po více jak šesti letech?

Anketa

Je zákrok Fialovy vlády proti cenám energií dostatečný?

0%
98%
hlasovalo: 25850 lidí
Situace v DPP před těmi skoro devíti lety byla obdobná jako dnes. Nestabilní situace vně i uvnitř podniku, stavba prodloužení trasy A prakticky stála, v médiích rezonovaly různé kauzy, probíral se audit zpracovaný panem Wagenknechtem, generální ředitelé se střídali po několika měsících. Když jsem v roce 2013 nastupoval do pozice generálního ředitele a předsedy představenstva DPP, měl jsem několik zásadních úkolů. Dokončit a zprovoznit trasu metra A, modifikovat a narovnat uzavřenou smlouvu na dodávku tramvají 15T ve prospěch DPP a výrazně uspořit provozní náklady podniku. Můžu konstatovat, že se nám to všechno podařilo. Prodloužení trasy metra A jsme nejen dokončili a zprovoznili ve stanoveném termínu, ale dokonce za výrazně nižší investiční náklady, než bylo původně plánováno. Z původních 22,5 mld. Kč jsme se dostali pod dvacet. Mimochodem je to přibližně polovina toho, kolik stála Blanka, což je přibližně stejně dlouhý tunelový komplex. Podařilo se nám dojednat a podepsat dodatek ke smlouvě na dodávku tramvají, který byl pro DPP výrazně finančně výhodnější a obsahoval i řadu technických úprav. V provozních nákladech jsme měli úsporu přes půl miliardy korun. Jen na externích právních službách to bylo sto milionů korun. Když to shrnu, tak jsme splnili zadání, které jsme od města dostali, a podnik jsme stabilizovali finančně, mediálně i personálně. Z těchto důvodů beru kritiku paní primátorky Krnáčové jako kouřovou clonu pro kroky pana Jaroslava Faltýnka a pana Květoslava Hlíny. Přímo do očí mi žádnou kritiku neřekla ani ona, ani nikdo jiný z členů dozorčí rady. Odvolali nás bez udání důvodů. Když vezmu jenom příklad společnosti Rencar, který zmiňujete, tak my jsme rozhodně v ničem neustoupili, ale bylo to v patové situaci, ze které se těžko hledala cesta. Po našem odvolání byly novým vedením společnosti učiněny kroky, které podle mého názoru jsou právně sporné a bude to řešit mezinárodní arbitráž.

Dopravní podnik Praha provází v posledních letech řada skandálů či vážných pochybností. Čím to je? Může za to velikost firmy, nebo politici, kteří ji řídí?

Jednoznačně to je vina politiků, kteří podnik řídí. Mnoho let vnímám u politiků pocit, že dopravě rozumí a tím pádem do toho mohou mluvit. Valnou hromadou společnosti je rada města, která rozhoduje o klíčových otázkách chodu firmy. Dozorčí rada je 15členná a z toho je pět zástupců zaměstnanců, ostatní jsou nominovaní politici. Pouze v představenstvu jsou odborníci. Teda až na pana generálního ředitele, toho za odborníka nepovažuji. To, že politici nejsou schopni takovýto podnik řídit, je vidět z reakcí pana radního pro dopravu Scheinherra a pana primátora Hřiba. Oba se tváří, že u toho nebyli, že jim nesvítili a za nic nemůžou a teprve teď to začnou čistit. Tak to mají takřka čtyři roky zpoždění.

Asi největším skandálem je aktuální korupční kauza spojená s dnes již bývalým náměstkem primátora Petrem Hlubučkem. Pokud budeme vycházet z policejní verze, kde se podle vás stala největší chyba? Šlo o lidské selhání, nebo jde o podstatně hlubší problém?

Zcela jistě je to největší skandál jak DPP, tak i vedení města. Nikdy v historii neodváděla policie 1. náměstka primátora v poutech. A kdy to začalo? Paradoxně naším odvoláním, mým a paní ekonomické ředitelky Magdy Češkové v květnu 2016. Mimochodem post ekonomického ředitele je ten, na který pan Hlubuček později prosadil svého kandidáta pana Mateje Augustína, nyní obžalovaného v této kauze. Tuto akci připravil pan Jaroslav Faltýnek v době, kdy Praze vládlo ANO. Těch pokusů bylo víc, ale nějak se jim nedařilo přesvědčit potřebný počet členů dozorčí rady, aby pro to hlasovali. Situace byla dlouho poměrně vyrovnaná. Pro mé setrvání bylo šest členů dozorčí rady - pět zástupců zaměstnanců a pan Petr Šimůnek. Pro naše odvolání byli zástupci politiků ANO a sociální demokracie. Jazýčkem na vahách byli právě pan Petr Hlubuček a Petra Kolínská, a ti se přiklonili na stranu tehdejšího vedení města. Tím začala éra, jejíž konec právě sledujeme.

V souvislosti s touto kauzou se hodně mluví nejen o trestněprávní odpovědnosti, ale i té politické, protože Dopravní podnik je přeci jen obrovskou městem vlastněnou firmou. Jste spokojený s dosavadní sebereflexí politických představitelů Prahy?

Vůbec ne! Je nehorázné, jak se k tomu současná koalice postavila. Žádná politická odpovědnost, žádný pokus tomu zamezit a teď nás začnou přesvědčovat, že je máme na podzim volit, aby nám ukázali, jak to dají zase dohromady. Jak říkám, nehoráznost!

Co by se podle vás mělo stát, aby se pro příště nic podobného nemohlo opakovat? Je možné něčemu takovému vůbec systémově zabránit?

Dost těžká otázka na pár řádek. To, co mi chybí, je dostatek zkušených odborníků v politice. Jen malý příklad na závěr. Praha měla a má, včetně dočasného pana primátora, ve svém čele několik lékařů. Nikdo by si nedovolil zpochybňovat jejich erudice v tomto oboru. Doprava je ale stejně vysokoškolský obor jako medicína, ale do toho mluví nezkušení a dopravně nevzdělaní diletanti. Pojďme to společně změnit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Národ si to konečně uvědomil.“ Vážné zjištění. Jde o volby v ČR

13:41 „Národ si to konečně uvědomil.“ Vážné zjištění. Jde o volby v ČR

VIDLÁKŮV TÝDEN Že v preferencích stoupají ti, kteří objeli s protivládními akcemi republiku? „Konečn…