Zničili průmysl. Vědomě. Šichtařová má jasno v tom, proč evropská auta nefrčí

27.04.2025 17:55 | Rozhovor

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ: V Česku se v prvním kvartálu vyrobilo méně aut než minulý rok, výroba klesla o 7,1 %. Proč? Ekonomka Markéta Šichtařová má odpověď. „Jde o to, že EU si naprosto zničila svůj průmysl, a v rámci něj zejména autoprůmysl. Zničila si ho sama, vědomě. Zničila si ho v rámci ideologického plánu na dekarbonizaci,“ říká. Podle ní to vysvětluje, proč klesá poptávka po evropských vozech.

Zničili průmysl. Vědomě. Šichtařová má jasno v tom, proč evropská auta nefrčí
Foto: archiv
Popisek: Markéta Šichtařová

Smlouva na nové dva jaderné bloky v Dukovanech dostala zelenou od antimonopolního úřadu. Korejská KHNP je tak o něco blíž k zahájení stavby. Věříte, že jádro dostavíme včas a podle původního rozpočtu?

Tak, pokud bych měla vycházet ze zkušeností z minula ohledně státních zakázek… tak tomu nevěřím. Každý, kdo ví, jak se zadávají státní zakázky, má zkušenost s tím, že prodlužování termínů a navyšování nákladů během stavby je běžné, a to se samozřejmě týká všech staveb v režii státu. Není nejmenší důvod myslet si, že u takové superstavby to bude jinak.

Pomalé oživení evropské poptávky prý stojí za poklesem domácí výroby aut. V Česku se v prvním kvartálu vyrobilo 366 tisíc vozů, to je meziročně o 7,1 % méně. Je to skutečně ten hlavní důvod, nebo vidíte jiné příčiny?

To je velmi eufemistický, až krycí název pro realitu. Technicky vzato, skutečně spotřebitelská poptávka po evropských autech je slabá. Ale proč je slabá?! To je ta správná otázka. A tady už je to výrazně horší.

Jde o to, že EU si naprosto zničila svůj průmysl, a v rámci něj zejména autoprůmysl. Zničila si ho sama, vědomě. Zničila si ho v rámci ideologického plánu na dekarbonizaci. Dekarbonizace se podařit nemůže, není to technicky možné, aniž bychom se (obrazně řečeno) vrátili na stromy. Zato tento pokus o dekarbonizaci velmi efektivně ničí evropský pokrok, evropskou konkurenceschopnost, evropskou životní úroveň. Evropská auta se ve srovnání s auty zejména z Asie stávají drahá, nekvalitní, tedy nekonkurenceschopná. A do toho současně evropská spotřebitelská poptávka je slabá, protože lidé nemají peníze. Jak by je taky mohli mít, když je vynakládají na drahé potraviny a na drahé bydlení?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Novotný

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Co je, proboha, na tom kapitalistickém zřízení tak úžasného,, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseruský medvěd , 27.04.2025 19:16:22
když si všechny kapitalistické státy musí půjčovat jak pomatení, aby vůbec mohl systém existovat? Ekonomika, která neuživí ani sama sebe, je ekonomika na prd... Kde by byla ta stará dobrá západní Evropa, kdyby po staletí nedrancovala kolonie? Kde by byla stará dobrá ekonomika USA, kdyby nekradla jako straky po celém světě? Ten systém je špatný od samého počátku a nemá význam hledat cestičky, jak se k něčemu z něho vracet. Ceny už dlouho nestanovuje nějaký imaginární trh, nýbrž zbraně, drzost a nemorálnost.

|  18 |  0

Další články z rubriky

Covid, Green Deal, digitální měna? Pracoval pro ně, teď odhaluje, co se chystá

7:50 Covid, Green Deal, digitální měna? Pracoval pro ně, teď odhaluje, co se chystá

Mnoho let pracoval pro americkou globální investiční společnost. Velmi detailně tak nahlédl pod pokl…