Podpora dětí s potřebami v oblasti chování by měla vycházet ze současného trendu sociální politiky, kterým je důraz na funkci rodiny a její autonomii s tím, že odborná práce s rodinou by měla být jen podpůrná. OSPOD zasahuje do situace dítěte pouze v případě jeho závažného ohrožení. Co to přesně znamená? A kdy jedná škola?
Společná aktivita lokálních síťařů okresu, pořádaná v rámci projektu Systémový rozvoj a podpora nástrojů sociálně-právní ochrany dětí, proběhla 18. března 2019. Projekt, zaměřený na rozvoj síťování, tj. vyhledávání a spojování lidí, kteří jsou součástí určité sítě služeb pro děti a jejich rodiny, dále jejich setkávání, vzájemné informování, spolupráci a také vyjasňování kompetencí, realizuje Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) od roku 2016 do června 2019.
Při volbě zaměření tohoto setkání bylo vyhověno žádosti kurátorů pro děti a mládež, kteří prosazovali právě téma Práce s dětmi a mládeží s výchovnými problémy a rizikovým chováním. O tom, kdo má ve vztahu k dětem jaké povinnosti a možnosti, diskutovalo v Posázaví o.p.s., 40 odborníků. Pro vyjasnění kompetencí OSPOD se školami probíhalo setkání za přítomnosti metodika sociálně-právní ochrany dětí. Dále se účastnili pedagogové, sociální pracovníci z městských úřadů, psychologové, speciální pedagogové, metodici prevence a další.
Vymezení kompetencí škol a OSPOD
Kde jsou hranice pravomocí jednotlivých institucí z právního hlediska, vysvětlil metodik SPOD z Krajského úřadu Středočeského kraje Mgr. Josef Smrž: „Zákonné oprávnění pracovat s ohroženým dítětem je pro OSPOD základ činnosti. Ten má povinnost vyhodnotit konkrétní případ a stanovit, zda je dítě skutečně ohrožené. Pokud tomu tak není, měl by jednat někdo jiný. Podle základních práv v mezinárodních předpisech má dítě právo na rodinu a rodina na soukromý život. Výchova dítěte je plně v rukou rodičů a je nejlepším zájmem dítěte, pokud není ohroženo na životě, aby bylo se svou rodinou. OSPOD není represivním orgánem jako například policie. Primární zodpovědnost za výchovu a vzdělání dítěte plní rodiče, a tak nelze žádat například ani to, aby na základě chování dítěte i jeho „nedocházky“ do školy, bylo umístěno mimo rodinu (např. do zařízení výchovné péče).“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV