Praha 7: Fairtrade na Festivalu Evolution

21.03.2018 14:31

Od pátku 23. do neděle 25. března proběhne na Výstavišti v pražských Holešovicích v rámci Festivalu Evolution Miniveletrh fairtradových výrobků. Expozice Fairtrade Česko a Slovensko na něm představí celou řadu produktů, které jsou na našem trhu k dispozici, a to nejen potraviny, ale také řezané květiny nebo výrobky z bavlny. V sobotu se pak na Výstavišti bude konat panelová diskuse o důvodech, proč se do systému Fairtrade zapojuje rostoucí počet výrobců a obchodníků.

Praha 7: Fairtrade na Festivalu Evolution
Foto: vystavistepraha.eu
Popisek: Výstaviště Praha

Miniveletrh fairtradových výrobků se koná již počtvrté a jeho smyslem je představit stále rostoucí škálu produktů s certifikací Fairtrade. Fairtrade nabízí výrobcům a zaměstnancům z tzv. rozvojových zemí férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv (včetně zákazu dětské práce) a šetrnost k životnímu prostředí. „Výrobci v rámci systému Fairtrade dostávají za své produkty a suroviny takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na jejich výrobu a vypěstování a zároveň umožňuje důstojné živobytí,“ říká Hana Chorváthová, výkonná ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a dodává: „O fairtradové produkty je v Česku rostoucí zájem a potraviny, ale i další zboží splňující standardy Fairtrade dnes lze koupit nejen ve specializovaných obchodech, jako tomu bylo ještě před deseti lety, ale v běžné obchodní síti.“ Její slova dokládají i údaje za rok 2016, kdy čeští spotřebitelé nakoupili 326 tun kávy s certifikací Fairtrade, tedy o 88 % více než v předchozím roce. Nabídka výrobků z fairtradového kakaa vzrostla mezi lety 2015 a 2016 o 56 %.

Certifikaci Fairtrade získala Biopekárna Zemanka

Její slova potvrzuje kromě rostoucích objemů prodaných fairtradových výrobků také skutečnost, že zájem zařadit do své nabídky fairtradové produkty či pracovat s fairtradovými surovinami projevuje stále více výrobců a prodejců potravin. „Před několika dny získala certifikaci Biopekárna Zemanka pro osm svých výrobků s fairtradovým kakaem a stala se tak prvním významným českým výrobcem, který se do programu Fairtrade takto intenzivně zapojil,“ říká H. Chorváthová.

„Pro nás v Zemance je důležité znát původ suroviny i její příběh. Označení Fairtrade je pro nás zárukou, že podporujeme lokální producenty a jejich komunity. Zároveň chceme našim zákazníkům nabídnout stejnou možnost podpory, kterou mohou realizovat prostřednictvím svého odpovědného nákupu. Vzhledem k našim hodnotám je pro nás Fairtrade standardem, ne možností,“ vysvětluje důvody, které k zapojení do programu Fairtrade vedly, majitel Biopekárny Zemanka Jan Zeman a dodává: „Je pro nás čest být prvním českým výrobcem fairtradových bio sušenek na našem trhu.”

Fairtrade jako marketing, nebo podpora pěstitelů?

O motivaci pro zapojení do Fairtrade bude Jan Zeman diskutovat také v rámci panelové debaty, kterou bude v sobotu 24. 3. moderovat odbornice na zdravou výživu a zdravý životní styl Margit Slimáková. Kromě Jana Zemana se do debaty zapojí také Kateřina Hemerle ze společnosti Florea.cz, která v loňském roce začala na českém trhu nabízet první fairtradové řezané květiny, a Markéta Vinkelhoferová za Fairtrade Česko a Slovensko.

Nejen káva a čokoláda

Přestože z fairtradových výrobků jsou u nás asi nejznámější káva nebo čokoláda, jak již bylo řečeno, certifikace se netýká pouze potravin. Kromě již zmíněných řezaných květin se tak v expozici Fairtrade Česko a Slovensko představí také výrobky z fairtradové bavlny slovenského distributora Sintra šport. Prim však budou přesto hrát potraviny, a to z nabídky společností Tchibo Praha, J. J. Darboven, Country Life, Fair Made, Fairtrademarket, Biopekárna Zemanka, Marks and Spencer, Pfanner, MIKO káva a Lidl Česká republika. Seznámit se s nimi a ochutnat je budou návštěvníci moci v expozici Fairtrade Česko a Slovenko v pravém křídle Průmyslového paláce.

Fairtrade Česko a Slovensko zastupuje Fairtrade International v České republice a na Slovensku. Mezi hlavní oblasti činnosti patří rozvoj trhu a podpora prodeje fairtradových výrobků v České republice a na Slovensku, zvyšování informovanosti a zapojování spotřebitelů a odborné veřejnosti do podpory fair trade, monitoring používání známky FAIRTRADE® v ČR a na Slovensku a dohled nad dodržováním stanovených pravidel pro její použití. Důležitou součástí je také marketingová podpora produktů označených známkou FAIRTRADE®, zastupování českého a slovenského fairtradového hnutí v zahraničí a další činnosti, které jsou v souladu s cíli a posláním Fairtrade ČS.

Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z tzv. rozvojových zemí odpovídající odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení fairtradového příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje. Fairtrade celosvětově podporuje 1,6 mil drobných farmářů a pracovníků ve 125 zemích světa. Fairtradový výrobek lze poznat podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zlín: Škola na Okružní se i nadále pyšní přívlastkem „volejbalová“

7:37 Zlín: Škola na Okružní se i nadále pyšní přívlastkem „volejbalová“

ZŠ Okružní na Jižních Svazích se stále pyšní přívlastkem Partnerská škola Českého volejbalového svaz…