Kolovratník (ANO): Nečestné a zbabělé chování vládních politiků

15.06.2024 20:18 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k vlakové nehodě v Pardubicích.

Kolovratník (ANO): Nečestné a zbabělé chování vládních politiků
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

INFORMACE K ŽELEZNIČNÍMU NEŠTĚSTÍ V PARDUBICÍCH

Nedávná železniční nehoda v Pardubicích vyvolala ve společnosti mnoho otázek. Co vedlo k této nehodě? A proč není zabezpečen železniční uzel, který byl za miliardy modernizován? To jsou jedny z mnoha otázek, které mi píšete. Nerad bych vynášel unáhlené soudy, přeci jenom si raději počkejme na závěry oficiálního vyšetřování této tragédie. Přesto ale některé otázky můžeme zodpovědět již nyní. Nabízím vám proto svůj pohled na celou situaci.

Projekt rekonstrukce železničního uzlu Pardubice se připravoval řadu let. Akce se začala projektovat již od roku 2014 a výstavba začala v roce 2020. Mohu konstatovat, že se jedná o jednu z nejsložitějších železničních modernizací v České republice. Zhotovitel se musel vypořádat hlavně s tím, že stavební práce probíhaly za plného provozu na hlavním koridoru.

V roce 2021 naše vláda přijala plán přechodu na nový evropský zabezpečovací systém (ETCS). Vzhledem k této skutečnosti je logické, že v rámci rekonstrukce už nedošlo k opětovné instalaci starého systému. Považujeme to za rozumné rozhodnutí. Železnice je totiž  velmi konzervativní prostředí. Pokud je někde dočasný provoz, každý strojvedoucí dostává přesné rozkazy k jízdě, kde je seznámen s aktuálními podmínkami na trati, o všem je pečlivě informován a tento rozkaz k jízdě podepisuje.

Ve společnosti koluje představa, že ve stanici nefunguje zabezpečovací systém. Tato informace je ovšem zkreslená. V Pardubicích funguje standardní zabezpečení staniční, které ovládá výhybky a pouští vlaky na jednotlivé koleje (bez něj by provoz takto velké stanice vůbec nebyl možný). Návěstidla následně ukazují strojvedoucím  povolení k jízdě a zároveň signalizují, že na dalším návěstidle bude červená. Jedná se tedy o dvojité poskytnutí informace strojvedoucímu. Pravdou je, že po rekonstrukci už se zpátky nezaváděl tzv. vlakový zabezpečovač (opakovač signálu z návěstí na lokomotivu). Ten by ale nehodě stejně nezabránil, jde totiž pouze o upozornění strojvedoucího, že se blíží k zákazu. Ale to už stejně věděl i z předcházející návěsti.

Podle všech dostupných informací byla nehoda způsobena lidskou chybou strojvedoucího, který již dokonce přiznal, že jel na červenou. Spekulace o tom, že tam mohla být zapojená dílčí část zabezpečení, jako opakovač signálu návěstidla, nejsou relevantní. Tento systém v těchto místech nebyl plně používán ani před rekonstrukcí a to právě proto, že kódování signálu ve složitých výhybkách je problematické, někdy až nemožné.

Byl jsem zdrženlivý v politickém boji proti ministrovi Kupkovi. Jedná se o lidské neštěstí, které nechci a ani nebudu zneužívat. Přesto je ale třeba poukázat na nečestné a zbabělé chování vládních politiků. Když se podobná nehoda totiž stala v roce 2020 na regionální trati, vyzývali tehdejšího ministra dopravy Karla Havlíčka k odstoupení, i když za nehodu nemohl. Nyní však cudně mlčí a dělají, že se nic nestalo… Jedná se o vládní politiky jako je poslanec ODS Stanislav Blaha, poslanec TOP09 Jan Jakob nebo bývalá ministryně TOP09 Helena Langšádlová. Stačí zadat do Googlu.

Závěrem dodávám, že instalace moderního zabezpečení ETCS byla odstartována za předchozí vlády. Je to jeden z nejrozsáhlejších projektů na české železnici za poslední desítky let. Věřím, že železniční komunita bude táhnout za jeden provaz. Moderní evropský systém ETCS dokáže podobným nehodám předejít a je v zájmu nás všech, aby byl zapojen v co nejkratší možné době.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

To je ta vaše podpora firmám?

Vybírat od nich za poplatky pro veřejnoprávní média? Myslíte, že lidé chodí do práce poslouchat rádio nebo se dívat na tv?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Liška (STAN): Do Senátu chci, abych mohl zabránit věcem, škodícím našemu kraji

22:01 Liška (STAN): Do Senátu chci, abych mohl zabránit věcem, škodícím našemu kraji

Poslanec je v rámci loajality svým způsobem docela svázaný. Jako senátor budu, doufám, mít daleko ši…