Kunc (TOP 09): Železniční uzel Brno by měl stát ve variantě „Řeka“

15.01.2018 14:05 | Zprávy

Komentář předsedy klubu zastupitelů TOP 09-Žít Brno Petra Kunce (TOP 09) k dnešnímu jednání zastupitelstva Jihomoravského kraje na téma železniční uzel Brno.

Kunc (TOP 09): Železniční uzel Brno by měl stát ve variantě „Řeka“
Foto: TOP 09 / Jiří Salik Sláma
Popisek: Petr Kunc

Debatovat o nádraží můžeme dalších sto let, já bych zde s dovolením sepsal několik bodů, proč dlouhodobě preferuji variantu A, čili nádraží U řeky.

1. Připravenost projektu:

2. Doba a průběh výstavby

Studie proveditelnosti předpokládá dobu výstavby v obou variantách cca 6 let. Je ale potřeba si uvědomit, že v tomto časovém úseku není obsažena doba potřebná pro napojení na VRT (vysokorychlostní tratě), ve variantě A postačuje pro VRT jedna z kolejí nového nádraží, pro variantu B se musí vybudovat přes 12km podzemních tunelů, procházejících historickým centrem města. To výrazně komplikuje proces povolení stavby, dramaticky zvyšuje náklady a také na dlouhou dobu paralyzuje centrum města. Ve variantě B by po dobu min. 5,5 let musela být zcela vyloučena železniční doprava ze stávajícího nádraží a nahrazena autobusovou.

Varianta A umožňuje výstavbu bez dopadu na stávající provoz nádraží.

3. Vysokorychlostní tratě

Varianta A:

Veškerá doprava je převedena do trasy stávajícího nákladního průtahu, ten je místy různě rozšířen. Směrem od Přerova je trasa vedena ve stávající stopě, avšak zvy´ší se počet kolejí ze 2 na 4. Projekt zahrnuje nové osobní i odstavné nádraží. Pod nádražím je uvažováno situování autobusového nádraží.

Délka nástupiště na novém nádraží : 420m

Počet nástupišť: 6 + 1 pro vysokorychlostní tratě (VRT)

VRT – trasa vede kolem D1, na novém nádraží bude jedno nástupiště vyčleněno jen pro vysokorychlostní trať. Na trase není potřeba budovat žádny´ tunel.

Varianta B:

Vede severněji od D1 než ve verzi A. Prochází od Žebětína po Nové sady soustavou tunelů, které mají v součtu délku cca 12 km.

  • tunel Žebětín : dl. 3410m, návrhová rychlost 300km/h
  • tunel Kohoutovice: dl. 2650m, návrhová rychlost 230km/h
  • tunel Staré Brno – dl. ražené části 3456 m, délka hloubené části 1660m, celkem 5116 m, návrhová rychlost 200/160/100 km/h
  • tunel Černovice – dl. 899 m, návrhová rychlost 80 km/h

Součástí stavby tunelu Staré Brno je tunel pod řekou Svratkou (vyústění cca v místě AZ- toweru) a podzemní stanice 3 x 2 koleje.

4. Financování

Uvažovaný způsob financování zahrnuje čerpání dotačního titulu z operačního programu Doprava II (2014-2023) odkud je možné čerpat prostředky až do výše výše 75 mld. V případě varianty A lze na prostředky z tohoto dotačního titulu dosáhnout, ve variantě B z hlediska časového již ne.

5. Přestup na MHD, doba dojezdu

Protože varianta B je blíže stávajícímu tramvajovému nádraží, dochází zde k úspoře času při přestupech v řádu 0,5-7min, je tedy z tohoto pohledu výhodnější než varianta A.

Varianta A však počítá s novými přestupními uzly na území města Brna, např. s posunutím nádraží Brno-Židenice směrem k ulici Bubeníčkova a dále vybudování nádraží Brno-Černovice. Oba nové přestupní uzly umožní rychlejší přestup na MHD, nebude tedy nutné zastavovat až na hlavním nádraží.

Z výše uvedeného tedy jasně vyplývá, proč je varianta A výhodnější. Pokud by byla tato stavba kombinována s výstavbou Severojižnímu kolejového diametru (SJKD) což je vlastně brněnské metro, které umožní pohodlné propojení centra města, nového nádraží ale i všech obcí z Tišnova až po Slavkov.

PETR KUNC, PŘEDSEDA KLUBU ZASTUPITELŮ TOP 09-ŽTB

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Antonín Seďa byl položen dotaz

Sobotka lhal v TV Nova, vyhodíte ho z ČSSD?

Dnes 26.5.2017 cca ve 20:10 hod. sdělil Sobotka národu, že na rozdíl od Prezidenta jednal podle pravidel. Zamlčel ale skutečnost, že porušil Koaliční smlouvu. Před půl rokem neodvolání Hermana odůvodnil právě touto smlouvou. Lhal tedy tehdy nebo dnes. Vyvodí z toho Vaše strana už konečně nějaký důsl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Zwyrtek Hamplová: Šedesát EU poslanců si říká o třetí světovou. Já chci mír

22:14 Senátorka Zwyrtek Hamplová: Šedesát EU poslanců si říká o třetí světovou. Já chci mír

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dopisu Jana Farského, který vyzývá, aby mocnosti zr…