Ministr Kupka: Na tratích s výhradním provozem zabezpečovače ETCS ujeto již 20 milionů km

30.06.2025 18:23 | Monitoring

Více než 1900 vozidel vybavených systémem ETCS na železniční síti ČR, 1200 km vybavených tuzemských tratí nebo 1.600 vlaků jedoucích pod dohledem ETCS denně. To je aktuální bilance zabezpečovače, který umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.

Ministr Kupka: Na tratích s výhradním provozem zabezpečovače ETCS ujeto již 20 milionů km
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Martin Kupka

„Půl roku s výhradním provozem tohoto zabezpečovače a po 20 000 000 ujetých kilometrů na tratích s výhradním provozem se již ukazuje, že zavedení tohoto sofistikovaného systému byl krok správným směrem. Kromě vyšší bezpečnosti jízdy vlaků zaznamenáváme plynulejší jízdu v místech, kde vlaky jezdí pod plnou kontrolou systému, zvýšení pohodlí pro strojvůdce a jeho vysokou spolehlivost. Odstraňujeme dílčí nedostatky a jednáme s evropskými orgány o lepších podmínkách či zjednodušeních pro mezinárodní provoz systému na našich lokomotivách. Navíc rostoucí trend projetí návěstí STŮJ jasně ukazuje, že je třeba ETCS využívat co nejvíce tam, kde je to možné,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

O tom, že Česká republika potřebuje jednotný, plošný a na lidském faktoru nezávislý systém zabezpečení, rozhodlo Ministerstvo dopravy v roce 2017. Od té doby se na zavádění výhradního provozu společně podílejí Správa železnic, všichni dopravci, Ministerstvo dopravy i dodavatelé technologií do lokomotiv i traťové části systému. Ministerstvo dopravy podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv tzv. palubními jednotkami, které jsou součástí fungování systému ETCS, částkou ve výši přes 10,5 miliard Kč. Celkové náklady zavádění systému na více než 4000 km tuzemských tratí do roku 2030 lze vyčíslit na cca 32 miliard Kč.

„Po půl roce výhradního provozu ETCS na páteřních tratích můžeme říci, že systém předčil naše očekávání. Spolehlivost je velmi vysoká a česká železnice je díky němu ještě bezpečnější. Úctyhodných je nejenom víc než 260 tisíc vlaků, které ve výhradním provozu od začátku roku jely, ale i to, že už v několika případech zabezpečovač zabránil vzniku mimořádné události. Nyní se spolu s partnery zaměřujeme na další naplňování Národního implementačního plánu ETCS,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Petr Macinka byl položen dotaz

To by mě také zajímalo

Kdo volí ti, co posuzují regulérnost kampaní? A myslíte, že nejsou transparentní a objektivní? Prý jste pokutu dostali nejen vy, ale i třeba ODS, jestli to je pravda, tak podle čeho usuzujete, že vám byla pokuta udělena, protože jste nepohodlnou stranou? Nebo myslíte, že jí je i ODS?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Uhlí? Vlastní bohatství ničí jen blázni

8:02 Rajchl (PRO): Uhlí? Vlastní bohatství ničí jen blázni

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k uhlí.