Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci,
dovolte mi reagovat na interpelaci paní poslankyně Berkovcové ve věci dopady podfinancování školství na budoucnost České republiky. Úvodem bych rád zmínil, že Ministerstvu školství rozhodně nechybí vámi zmiňovaných 53 miliard korun oproti roku 2020. Naopak, rozpočet se od roku 2020 zvýšil z 227 miliard korun na téměř 291 miliard korun pro rok 2025, tedy o celých 64 miliard korun.
K tvrzení o údajném deficitu ve srovnání s průměrem OECD, který má činit 92 miliard, bych rád sdělil, že tato částka nemá věrohodnou oporu v dostupných datech. Pokud toto jste schopna spočítat, prosím o zaslání vašich propočtů, rád se podívám, na základě čeho jste k této částce dospěla. Rád bych zde jen podotkl, že výdaje na vzdělávání u nás zahrnují jak rozpočet ministerstva, tak i příspěvky obcí a krajů, které jsou povinny přispívat do školství ze svých prostředků, to je potřeba při počítání výdajů na vzdělávání také reflektovat.
Aktuální porovnání s průměrem zemí OECD zatím není možné provést, protože aktuální data z těchto zemí nejsou k dispozici. Jak víte, poslední dostupné údaje OECD jsou z roku 2021. Podle těchto údajů OECD byly průměrné veřejné výdaje na vzdělávání v zemích OECD v roce 2021 na úrovni 4,2% HDP. Podle dat téže organizace byl v roce 2021 podíl České republiky na úrovni 4% HDP.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV