Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte, abych vám jménem vlády České republiky předložil návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a některé další zákony. Těmito dalšími zákony jsou: zákon o některých službách informační společnosti, zákon o ochraně spotřebitele, zákon o ochraně osobních údajů a zákon, kterým se mění zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání.
Předložený návrh zákona má za cíl implementovat do českého právního řádu revidované znění evropského regulačního rámce pro sítě a služby elektronických komunikací. Tento právní rámec zahrnuje rámcovou směrnici, přístupovou směrnici, autorizační směrnici, směrnici o univerzální službě a směrnici o soukromí a elektronických komunikacích.
Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně rozsáhlou novelu, přičemž jen část, která mění zákon o elektronických komunikacích, obsahuje 259 novelizačních bodů, zmíním se nyní jen o hlavních principech tohoto návrhu. Na podrobnější projednávání doufám dojde na půdě odborných výborů, jimž jak doufám, bude tento návrh přikázán.
Podstata navrhovaných změn tedy spočívá za prvé jednak v implementaci revidovaného znění evropského regulačního rámce pro sítě a služby elektronických komunikací. V souladu s tímto revidovaným regulačním rámcem návrh zákona upravuje zejména definiční část zákona o elektronických komunikacích, cíle a základní zásady regulace, oblast správy radiového spektra, přístup k číslům tísňového volání, přenositelnost telefonních čísel, zavedení povinností funkční separace, náležitosti smlouvy, kterou uživatel uzavírá s operátorem, zabezpečení ochrany osobních, provozních a lokalizačních údajů a důvěrnosti komunikací, bezpečnost a integritu veřejných komunikačních sítí a služeb elektronických komunikací.
Druhým okruhem, který tento návrh upravuje, je úprava problematiky správních deliktů. Při projednávání poslední tzv. technické novely zákona o elektronických komunikacích požádalo Ministerstvo vnitra jako gestor právní úpravy správního trestání o revizi ustanovení obsahujících správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob. Na základě této žádosti Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem vnitra připravilo komplexní změnu ustanovení vztahujících se ke správnímu trestání.
Třetím okruhem, který tento návrh upravuje, je zavedení udělování individuálního oprávnění pro účely experimentálního vysílání. Zákon o elektronických komunikacích v současné době neumožňuje udělit speciální individuální oprávnění pro využívání rádiových kmitočtů pro experimentální účely, jako jsou například výzkum, vývoj a provozování ověřování nových vysílacích rádiových zařízení nebo ověřování a zjišťování fyzikálních vlastností šíření rádiových vln. Z tohoto důvodu byla připravena specifická úprava udělování individuálních oprávnění pro tyto účely, která vychází z principu nekomerčního využívání.
Na přijetí této úpravy bude navazovat úprava výše poplatků za využívání radiových kmitočtů pro experimentální využívání k příslušnému nařízení vlády.
Čtvrtým okruhem, který tento návrh novely zákona upravuje, je nová úprava způsobu omezení počtu práv k využívání radiových kmitočtů a zavedení výběrového řízení pro příděl radiových kmitočtů formou aukce. Z důvodu zvýšení právní jistoty se upravuje ustanovení o omezení počtu práv využívání radiových kmitočtů a nově se zavádí možnost provést výběrové řízení za účelem udělení práv k využívání radiových kmitočtů kromě tzv. obálkové metody také formou aukce.
Pátým okruhem upravujícím tento návrh je změna v zákoně o některých službách informační společnosti. Změna zákona o některých službách informační společnosti obsahuje implementaci revidovaných ustanovení směrnice o soukromých a elektronických komunikacích ve vztahu ke službám informační společnosti.
Šestým okruhem upravujícím tento návrh je zákon o ochraně spotřebitele. V současné době v oblasti ochrany spotřebitele existuje vakuum, v němž není jasně stanoven orgán kompetentní k ochraně spotřebitele v oblasti služeb elektrických komunikací. Z tohoto důvodu je součástí návrhu doplnění § 23 zákona o ochraně spotřebitele o nový odstavec, který zmocňuje Český telekomunikační úřad provádět dohled nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele na úseku elektronických komunikací.
A konečně posledním sedmým okruhem upravujícím tuto novelu je zákon o ochraně osobních údajů. Stávající definice blokování osobních údajů obsažená v zákoně o ochraně osobních údajů neumožňuje efektivně zamezit nesprávnému zpracování osobních údajů. Proto je třeba přesněji vyjádřit tento postup, který povede k zamezení nesprávného zpracování osobních údajů a ve svém důsledku umožní realizovat nápravná opatření i v případě nově zaváděné povinnosti oznámit porušení ochrany osobních údajů.
Současně implementaci některých ustanovení směrnice o soukromí a elektronických komunikacích bude nutné specializovat činnost Úřadu pro ochranu osobních údajů v oblasti elektronických komunikacích.
Návrh byl v průběhu přípravy konzultován s Českým telekomunikačním úřadem, Ministerstvem vnitra, Ministerstvem spravedlnosti, podnikatelskou veřejností v oblasti elektronických komunikací a cílem Ministerstva průmyslu a obchodu při přípravě tohoto návrhu zákona bylo dostát cílům revidovaných směrnic, zároveň ctít oprávněné zájmy všech dotčených subjektů, a to jak podnikatelů, tak i uživatelů v oblasti elektronických komunikací.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, stručně jsem se pokusil shrnout hlavní důvody této novely a dovoluji si vás požádat o propuštění tohoto návrhu do dalších čtení. Děkuji za pozornost.
Více:
Obchodování s ohroženými druhy zvířat bude mít pravidla
##PROFIL 2198##
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PSP ČR