Ministr Plaga: Nosným tématem je povinná maturita z matematiky

10.06.2020 19:20 | Zprávy
autor: PV

Projev na 24. schůzi Senátu 10. června 2020 k školskému zákonu

Ministr Plaga: Nosným tématem je povinná maturita z matematiky
Foto: Hans Štembera
Popisek: Robert Plaga, ministr školství, mládeže a tělovýchovy

Vážený pane předsedající, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři,

jsem rád, že mohu školský zákon v tuto chvíli přednést před vámi. Neb jádro této novely bylo dlouho a na můj vkus zbytečně dlouho projednáváno Poslaneckou sněmovnou, jsem rád, že to v Poslanecké sněmovně dopadlo tak pozitivně, jak jen bylo možné, protože jádrem této novely je skutečnost, že od školního roku 2021 tímto návrhem dochází k omezení zkoušek společné části maturitní zkoušky pouze na didaktické testy, tedy k převedení písemných prací a ústních zkoušek společné části maturitní zkoušky do profilové části maturitní zkoušky, tedy zjednodušeně zpátky na školy. A to jak je v podstatě tato novela školského zákona vnímána celou dobu, tedy že to je ta maturitní novela, kde tím nosným a štěpným tématem na všech fórech, kde se o ní hovořilo, je samozřejmě problematika povinné maturity z matematiky.

A tento návrh navrhuje zrušit platnou, ale zatím neúčinnou právní úpravu, podle které měly být 3 povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky, tady český jazyk a literatura, cizí jazyk a matematika. A návrh můj neruší matematiku, neruší její výuku, neruší její důležitost, jenom ponechává možnost volby mezi matematikou a cizím jazykem. To zdůvodnění, které tady je a já bych rád řekl, a proto jsem řekl na začátku, že nikdo neruší a nezpochybňuje význam matematiky a rostoucí význam matematiky a logického myšlení ve společnosti, ve které žijeme a žít budeme, ale to jádro přeci není v tom, že zavedete povinnou maturitu z matematiky a očekáváte, že se díky tomu, že na konci je jedna maturitní zkouška, všichni tu matematiku naučí, naučí se ji používat a naučí se také matematiku zjednodušeně řečeno milovat, to znamená budou ji dále používat ve svém životě.

To podstatné je mnohem složitější, než zavedení povinné zkoušky, povinné maturity z matematiky, to je systémová proměna matematiky jako vzdělávání. A pár argumentů, které jsem v posledních měsících, v podstatě od minulého srpnu, opakoval, tak kromě té neúspěšnosti, která tam je, kromě toho, že v té volitelné části si ji volí stále méně a méně studentů, což je také určitý signál, tak pokud to propojím i s dalšími informacemi, které jsme ze šetření přímo v terénu zjistili, že máme velmi přestárlý učitelský sbor a že nejvíce chybějícími aprobacemi jsou matematika a fyzika, tak je vcelku logické, že výuka matematiky na českých školách je velmi různorodá a nasazení povinnosti maturity z matematiky pro všechny bez rozdílu, není tím správným lékem na to, co chceme.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Pavel Fischer byl položen dotaz

Sankce proti Rusku

Vy opravdu vidíte v sankcích nějaký přínos proto, aby Putin válku ukončil? Já upřímně nevidím žádný. Určitě lepší něco než nic, ale myslíte, že sankce válku ukončí? Kdyby tomu tak bylo, už by přeci skončila nebo ne? A co přesně myslíte těmi bezpečnostními zárukami, které bychom měli poskytnout Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štěpánek (Trikolora): Ukrajinská válka by nebyla, kdyby…

21:02 Štěpánek (Trikolora): Ukrajinská válka by nebyla, kdyby…

Před více než třemi lety měl obrovský ohlas můj článek nazvaný Ukrajinská protože, který sumarizoval…