Možnost, že stavba mnohasetmiliardového, riskantního a strategického projektu bude probíhat alespoň do jisté míry v Ruské režii, je stále blíž. Nikoliv kvůli neuvěřitelné šarádě ministra Havlíčka s dotazníkem/nedotazníkem (možná že šlo jen o chytrý plán, jak odvést na chvíli pozornost od vládní pandemické katastrofy). Myslím, že hlavní riziko tkví v tom, že většina opozice i veřejnosti ve vládním dukovanském projektu vidí jen jedno riziko: a to čínské a ruské. A mnoho lidí očekává, že vlády "západních demokracií" na vládu naši přitlačí, aby zakázku "Rusku nebo Číně" nedala. A ono to nemusí fungovat.
Pokud někdo čeká neúprosnou cenovou bitvu o zakázku, bude možná překvapen. Tedy pokud bude kontrakt s vítězem kvalitní a přenese na něj co nejvíc rizik výstavby (a tím alespoň trochu ochrání občany od finančních rizik, které na něj vláda velkoryse naloží), což by mělo být samozřejmé.
Proč si to myslím (a doufám, že jsem informace posbíral správně):
- EdF, které je zřejmě nejblíž plnění evropských podmínek pro stavbu, zažívá noční můru s dostavbou svého "pilota" ve Flamanville. Elektrárna, která měla běžet v roce 2012, je stále ve výstavbě, účet ze zvýšil skoro 5x a zřejmě přesáhne výši 500 miliard korun (zhruba 3x sumu, o níž mluví pan Havlíček). Navíc EdF se bude prioritně zabývat nejen budoucností jádra ve Francii (pro ni klíčové), ale zřejmě i svou restrukturalizací.
- Westinhouse kvůli nezvládnutí projektů koncem minulé dekády zbankrotoval (již tehdy ho ale vlastnila Toshiba), vlastní ho dnes spinn of kanadské Asset management firmy. Očekávat, že se finančníci (vlastnící více podobných akvizic) po hlavě pustí do obrovského rizika, které již mnoho firem zahubilo, a firma nabídne opravdu agresivní cenu, se mi nezdá.
- Nejlépe z pohledu zdrojů si stojí Jihokorejský zájemce KHNP, který ale v EU (a dle jejich pravidel) žádný blok nepostavil. A je více než zjevné, že zdejší podmínky jsou jiné než třeba v arabských zemích, kde je firma úspěšná. Navíc KHNP podvazuje rozhodnutí domácí vlády jádro dále nerozvíjet.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
Dukovany , Niedermayer , tendr , TOP 09 , JE
autor: PV
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky
6:14 Balaštíková (ANO): Tohle není obnova důvěry, to je její kremace
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k angažmá společnosti Grant Thornton v šetření bitcoi…
- 22:31 Peštová (ANO): Blackouty nejsou strašení – jsou reálná hrozba. A tato vláda ji ignoruje
- 21:02 Udženija (ODS): Pražští záchranáři patří mezi světovou špičku
- 19:03 Kolář (TOP 09): Svou kariéru založili na kritice EU a volání po její destrukci
- 18:02 Farský (STAN): Odhodlání, jaké v sobě mají Ukrajinci, ruské rakety nezdolají
- 17:03 Mašek (ANO): Makali jste celý život – a teď vás prostě oškubou