Děkuji za slovo. Já bych se chtěla k této záležitosti ještě vyjádřit v této části rozpravy, protože ten úvod byl takový jenom, bych řekla, úřední. Já mám určité zkušenosti i ze svého obvodu, kde také funguje svazek vodovodů a kanalizací, kde bojujeme o vodu, protože jsme území, kde je mnoho malých zdrojů a voda od nás, dá se říct, se přemísťuje dál. Takže jsem si dovolila, zaslala jsem vám to i v té zpravodajské zprávě, rozebrat jednotlivé body té petice. Nebudu číst ta záhlaví, ale vždycky jenom uvedu bod č., a k tomu se vyjádřím. Takže mám zde posudky, které vznikly na základě veřejného slyšení a různých jednání. Zákon č. 254/2001, o vodách a dále o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu, uvádí základní principy, že vlastně se zřizují a provozují takzvané plány rozvoje vodovodů a kanalizací pro území ČR a krajů.
Mimo to jsou i další dokumenty, které se věnují sektoru vodovodů a kanalizací. Jsou to strategie k realizaci opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha, národní plány povodí Labe, Dunaj a Odry a dále návrhy koncepčního regulaci ve vodárenství, což je vlastně usnesení vlády z roku už 2015. Je třeba klást důraz na dodržování těchto koncepcí. A státní koncepce se musí promítnout do lokálních zájmů, a tím vlastně naplňovat koncepční zásady udržitelnosti.
K bodu č. 2 bych uvedla, že vlastně aktuálně je v Poslanecké sněmovně tisk 1018, kde ve čl. 3, pitná voda, se uvádí, že každý má právo v místě svého bydliště na přístup k pitné vodě pro zajištění základních životních potřeb z vodovodu pro veřejnou potřebu, anebo na pitnou vodu z veřejně dostupných zdrojů za sociálních a ekonomicky přijatelných podmínek. Doufejme, že bude tento tisk brzy schválen. Co se týká zásady, že voda není zboží, tak vlastně článek 4 uvedeného tisku hovoří o ochraně vodních zdrojů, sloužících k hromadnému zásobování obyvatel pitnou vodou. Je to výsostný veřejný zájem. Ta ochrana může být omezena pouze v zájmu veřejného zdraví, bezpečnosti státu, veřejného pořádku nebo vnitřní bezpečnosti, a to pouze v nezbytně nutném rozsahu a nelze-li ochrany tohoto zájmu dosáhnout uspokojivě jinak. Jinak SOVAK, což je sdružení odborů vodovodů a kanalizací, k tomu uvádí, že voda v České republice není zbožím. Vodné je cenou za službu dodání pitné vody, stočné pak cenou za odvádění a čištění odpadních vod. Cena v sobě zahrnuje od přímých nákladů až náklady na obnovu infrastruktury. Plně se tím reflektuje i požadavek rámcové směrnice o vodě. Způsob kalkulace ceny pro vodné a stočné je dostatečně ošetřen regulací v oboru vodárenství. V tomto směru by bylo vhodné podpořit povědomost odběratelů o tom, co všechno je nebo má být v ceně pro vodné a stočné. Ministerstvo zemědělství od roku 2012 stanovilo pravidla pro určování přiměřeného zisku v rámci pravidel cenotvorby cen pro vodné a stočné, která jsou v gesci Ministerstva financí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
petice , Senát , voda , Vítková , 13. schůze 1.7
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.
Pokorná Jermanová (ANO): Emisní povolenky schválila Fialova vláda a teď proti tomu falešně bojuje
A kdo schválil a podepsal Green Deal? A co jste udělali pro jeho zrušení, jak jste slibovali? Podle mě jste jak jeden za 18 a druhý bez dvou za 20
Další články z rubriky

22:31 Peštová (ANO): Blackouty nejsou strašení – jsou reálná hrozba. A tato vláda ji ignoruje
Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k možnosti dalších blackoutů.
- 21:02 Udženija (ODS): Pražští záchranáři patří mezi světovou špičku
- 19:03 Kolář (TOP 09): Svou kariéru založili na kritice EU a volání po její destrukci
- 18:02 Farský (STAN): Odhodlání, jaké v sobě mají Ukrajinci, ruské rakety nezdolají
- 17:03 Mašek (ANO): Makali jste celý život – a teď vás prostě oškubou
- 16:04 Senátor Fischer: Spolek Svatopluk a nedůvěra ve volby? Sedněte si do volební komise