Redukce sítě gymnázií i vysokých škol
Řešením situace je podle ministra redukce vysokých škol a nastavení výrazně náročnějších kritérií a nastavení diverzifikace, kdy někdo skončí s titulem bakaláře, někdo s magisterským titulem. „A doktorand, ten už by měl opravdu něco umět. Já věřím, že když se nám tohle povede, kredit vysokoškolského vzdělání se zvýší. Proti redukci vysokých škol se samozřejmě zvedne vysoká vlna, ale já myslím, že zodpovědný ministr nemůže jít jiným směrem než tímto," dodal Dobeš.
Dobeš navíc míní, že je podobným způsobem nutné redukovat i počet středních škol především gymanzijního typu u nichž je také zatím vyšší kvantita na úkor kvality. Také se domnívá, že se příliš podporovaly humanitní obory na úkor oborů technických a učňovského školství.
Více bakalářů, méně magistrů
„Nemá cenu, abychom produkovali armádu nezaměstnaných středoškoláků s maturitou a vysokoškoláků. Je nutné otevírat obory, kde mohou studenti nalézt uplatnění a o než je zájem na trhu práce. Je třeba více technických oborů na vysokých i středních školách, odborné a učňovské školství a řemeslo. Jak se říká, řemeslo má zlaté dno," dodal Dobeš.
Místopředseda sněmovního výboru pro vzdělání Walter Bartoš z ODS míní, že vysoký počet studentů nemusí být problém, pokud se bude více diverzifikovat na bakalářské a magisterské obory a magisterských bude méně. Rovněž si nemyslí, že by bylo příliš všeobecného vzdělání. Podle něj je spíše důležité zajistit větší prostupnost a návaznost technických a humanitních oborů.
Gymnázia se utrhla ze řetězu
Stínová ministryně školství ČSSD Vlasta Bohdalová víceméně souhlasí s Dobešem. „Řekla bych jen, že chlapci z NERVu jsou trochu v nervu. Co dnes říkají, je přece jasná věc. Všichni přece vědí, že střední školy gymnazijního typu se utrhly ze řetězu, že je mnoho gymnázii a že je velký počet míst, který převyšuje počet studentů, kteří by na vystudování gymnázia měli potřebné kvality. Je to dáno způsobem financování, kdy je normativ na žáka. To vede k tomu, že pak školy dělají hromadné nábory na úkor kvality studentů, aby si zajistily finance," řekla redakci Bohdalová.
Podle ní nemá cenu, aby se počet vysokoškoláků zvýšil pouze nominálně, ale reálně kvalita jejich vzdělání klesala. Upozorňuje, že například ve třicátých letech byla kvalita tehdejšího středoškoláka mnohdy srovnatelná s dnešním vysokoškolákem. Bohdalová se domnívá, že v každé společnosti je určité procento lidí, kteří mohou studovat vysokou školu, ale nemá cenu toto číslo navyšovat uměle a mnoho lidí, kteří jsou spíše manuálně zruční, se naopak hodí pro řemesla.
„Bohužel se říkalo, že je potřeba mít diplom, ale být řemeslníkem je fuj. Technické a řemeslné obory byly likvidovány od základní školy, kdy se zrušilo pracovní vyučování a práce v dílnách a řada dětí dnes pomalu neví, jak řemesla vypadají," dodala Bohdalová.
Dříve na gymnáziu jen jedničky a dvojky
Ivana Levá z KSČM se domnívá, že je málo vysokoškoláků s technickým zaměřením a že je větší důraz na humanitní obory. Problémem podle ní je, že ze základních škol chodí na střední školy mnohdy děti se špatným prospěchem a pokračuje to tak, že nepříliš připravení středoškoláci pak jdou na vysoké školy.
„Dříve to bylo tak, že na střední školu, na gymnázium, se dostali děti, které měly jedničky či dvojky, dnes tam mnohdy berou i děti se čtyřkami. Nejnadanějších dětí, pro které by měly být gymnázia, jsou tři až čtyři procenta, ale síť osmiletých gymnázií tomu neodpovídá a je zbytečně velká. Ostatní děti by měly být v odborném školství a vyučit se nějakému řemeslu," řekla Levá.
Ta souhlasí s ministrem Dobešem v tom, že by se měly zavést srovnávací zkoušky a více měřit kvalita škol. Gymnázií a vysokých škol by podle ní mělo být méně.
Univerzitní vzdělání je dnes v Česku extrémně dostupné. Podle statistik OECD do něj nyní nastupuje 60 procent mladých lidí kolem dvaceti let. S kvalitou je to ale už horší. V mezinárodních žebříčcích zastávají české vysoké školy jen průměrné až podprůměrné pozice, což je dáno hlavně slabým výzkumem.
Seznam vysokých škol:
Přehled soukromých vysokých škol
Bankovní institut vysoká škola, a.s. - Praha
Evropský polytechnický institut, s.r.o. - Kunovice
Vysoká škola hotelová v Praze 8, s.r.o.
Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. - Praha
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s.
Vysoká škola podnikání, a.s. - Ostrava
ŠKODA AUTO a.s. Vysoká škola - Mladá Boleslav
Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), s.r.o. - Praha
Vysoká škola cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství, s.r.o. - Praha
Soukromá vysoká škola ekonomických studií, s.r.o. - Praha
Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s.
Akademie STING, o.p.s. - Brno
Metropolitní univerzita Praha, o.p.s.
Univerzita Jana Amose Komenského Praha, s.r.o.
Vysoká škola Karla Engliše v Brně, a.s.
Anglo-americká vysoká škola, o.p.s. - Praha
Pražská vysoká škola psychosociálních studií, s.r.o. - Praha
Vysoká škola aplikovaného práva, s.r.o. - Praha
Vysoká škola ekonomie a managementu, o.p.s. - Praha
University of New York in Prague, s.r.o.
Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky, a.s. - Praha
Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, o.p.s.
Středočeský vysokoškolský institut, s.r.o. - Kladno
Mezinárodní baptistický teologický seminář Evropské baptistické federace, o.p.s. - Praha
Západomoravská vysoká škola Třebíč, o.p.s.
Academia Rerum Civilium - Vysoká škola politických a společenských věd, s.r.o. - Kolín
Vysoká škola evropských a regionálních studií, o.p.s. - České Budějovice
Rašínova vysoká škola s.r.o. - Brno
Vysoká škola regionálního rozvoje, s.r.o. - Praha
Filmová akademi Miroslava Ondříčka v Písku, o.p.s.
Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, s.r.o. - Praha
NEWTON College, a.s. - Brno
Vysoká škola logistiky, o.p.s. - Přerov
Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. - Praha
B.I.B.S., a.s. Brno International Business School
Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo, s.r.o.
Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s.
Vysoká škola obchodní a hotelová, s.r.o. - Brno
CEVRO Institut, o.p.s. - Praha
Unicorn College s.r.o. - Praha
Vysoká škola aplikovaných ekonomických studií v Českých Budějovicích, s.r.o.
Vysoká škola realitní - Institut Franka Dysona s.r.o.
Vysoká škola sociálně-správní, Institut celoživotního vzdělávání Havířov, o.p.s.
AKCENT College, s.r.o. - Praha
Archip, s.r.o.
Veřejné vysoké školy
Akademie múzických umění v Praze
Akademie výtvarných umění v Praze
Česká zemědělská univerzita v Praze
České vysoké učení technické v Praze
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Masarykova univerzita v Brně
Mendelova zemědělská a lesnická universita v Brně
Ostravská univerzita v Ostravě
Slezská univerzita v Opavě
Technická univerzita v Liberci
Univerzita Hradec Králové
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Univerzita Karlova v Praze
Univerzita Palackého v Olomouci
Univerzita Pardubice
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Veterinární a farmaceutická univerzita Brno
Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava
Vysoká škola ekonomická v Praze
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze
Vysoké učení technické v Brně
Západočeská univerzita v Plzni
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Státní vysoké školy
Policejní akademie České republiky v Praze
Univerzita obrany v Brně
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík