Pod pojmem „nesprávný způsob jízdy“ se v policejních statistikách ukrývá prakticky vše, co z volantem dělat nemáme, a přesto děláme. Telefonovat sice smíme jenom s hands-free, ale i to řada lidí porušuje, další ladí autorádio, nebo nastavují klimatizaci. To vše odvádí pozornost řidiče od toho, co se děje na silnici před ním.
Ono i samotné telefonování ovlivňuje schopnost řidiče vnímat situaci na silnici i jeho duševní kapacitu potřebnou pro rychlé a bezchybné řešení problémů. Přitom právě nesprávný způsob jízdy je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod.
„Nesprávný způsob jízdy, pod kterým najdeme vlastně nevěnování se řízení z jakéhokoliv důvodu, je především v letních měsících od roku 2010, s výjimkou roku 2014, nejčastější příčinou tragických nehod, což se potvrdilo i letos. Málokdy se podaří zjistit, proč řidič vjel nečekaně do protisměru nebo vyjel ze silnice a naboural například do stromu. Každoročně přitom při těchto nehodách zemře o prázdninách víc než 40 lidí,“ říká Martin Farář, šéf BESIP.
„Nevěnování se plně řízení je i v letošním roce premiantem mezi příčinami nehod na našich silnicích, nezřídka s tragickými následky. Řidiči často za jízdy telefonují, pracují a nevěnují se plně řízení vozidla. Nesledují situaci v provozu a dopravní značení. Snadno tak přehlédnou jiného účastníka provozu, přejedou do protisměru či mimo vozovku a nepřizpůsobí rychlost stavu komunikace či aktuální situaci. Jak dokládá statistika, dopravní policisté za prvních 7 měsíců tohoto roku řešili celkem 17 996 přestupků v blokovém řízení týkajících se telefonování za jízdy. Za tyto přestupky uložili blokové pokuty ve výši 6 862 900 Kč. Ve srovnání s totožným obdobím loňského roku zaznamenáváme nárůst počtu těchto přestupků o 2 580 případů,“ uvádí ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.
I proto je nevěnování se řízení věnován 2. díl nejnovější kampaně BESIP – „Děláš to taky!“. Děti totiž dělají to, co my dospělí….
Nebezpečné ovšem není pouze telefonování. Zabíjí i SMS, stejně jako neustálé kontrolování novinek na sociálních sítích prostřednictvím chytrých telefonů, tabletů apod. - samozřejmě při řízení auta. Podle některých zahraničních studií je riziko dopravní nehody u esemeskujících řidičů až 3 x větší než u řidičů s alkoholem v krvi. Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS nabourá třiadvacetkrát častěji, než ten, který se plně věnuje řízení. Alarmující je, že až 60 % řidičů přiznává, že běžně používá mobil při řízení, 49 % řidičů ve věku do 35 let běžně čte a odesílá textové zprávy při řízení a až 71 % lidí ve věku mezi 18 a 49 lety připouští, že píší texty, nebo hovoří do telefonu, zatímco sedí za volantem jedoucího automobilu. A například ve Velké Británii každý pátý motorista v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.
- vyhledávání telefonního čísla - 3 x větší riziko nehody
- mluvení/poslech telefonu - 1,3 x větší riziko nehody
- ladění elektronického zařízení - 1,4 x větší riziko nehody
- použití elektronického zařízení - 7 x větší riziko nehody
- psaní SMS - 23 x větší riziko nehody
„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů, řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte emaily, chatuje na sociálních sítích, a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon. Nejde ale o samotný přestupek, jde doslova o život. Stačí se otočit na dítě vzadu nebo nastavovat navigaci. Během sekundy, kdy se nedíváme před sebe, ujedeme ve městě při 50 km/h vzdálenost delší než jsou tři přechody pro chodce. Při 90 km/h mimo město už je to 25 metrů. A stromy jsou okolo silnic podstatně blíž…,“ upozorňuje Martin Farář.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva