HZS ČR: Nejnebezpečnější problémy v únikových cestách jsou nenápadné

12.11.2024 19:39 | Tisková zpráva

Únikové cesty jsou v případě, že v budově vypukne požár, mnohdy jedinou nadějí na záchranu. Zároveň představují ve většině případů zásahovou cestu pro hasiče. Proto pro ně platí poměrně přísná pravidla. Komunikační prostory, které jsou součástí únikových cest, musejí být trvale volně průchodné, značené, a nesmí v nich být nic, co by zvýšilo požární riziko. Zamčené vchodové dveře nebo botníky a obrazy na stěnách mohou být v některých případech obrovský problém.

HZS ČR: Nejnebezpečnější problémy v únikových cestách jsou nenápadné
Foto: HZS ČR
Popisek: logo Hasičského záchranného sboru České republiky

 Při požáru objektu jde hlavně o čas; plameny se kteroukoli budovou mohou šířit velice rychle, a ještě rychleji se šíří kouř a jedovaté zplodiny. Je proto klíčové osoby z hořící budovy dostat co nejdříve pryč, do bezpečí. K tomu slouží takzvané únikové cesty, chráněné nebo nechráněné. Musejí být dobře označené, tak, aby se podle nich dalo dobře orientovat za všech okolností; tedy i za snížené viditelnosti a výpadku elektrické energie.

Nechráněná úniková cesta je každý trvale volný komunikační prostor směřující k východu na volné prostranství. Od ostatních prostor v objektu nemusejí být oddělené stavebními konstrukcemi.

Chráněná úniková cesta oproti nechráněné tvoří samostatný požární úsek chráněný proti požáru. Týkají se jí proto i přísnější pravidla – nesmí se na ní nacházet vůbec žádné hořlavé předměty, včetně na první pohled neškodné výzdoby v podobě obrazů apod., aby se v ní požár nemohl šířit.

Oba typy únikových cest mají jedno společné – musí být trvale volné. To znamená, nesmí v nich být žádné překážky, které by ztížily nebo znemožnily únik osob nebo zásah hasičů. Problém představují například odložená kola a kočárky, přidané botníky, skříňky a květináče.

Na únikové cestě nesmí být zablokované chodby a dveře. Takové případy se přitom stávají, protože řada vchodových dveřích obytných i veřejných budov se zamyká z důvodu zabránění vstupu cizím osobám. Je proto nutné, aby byla možnost je alespoň ve směru úniku jednoduše otevřít bez nutnosti použití klíče.

Únikovou cestou nemusejí být jen chodby a schodiště, v některých stavbách se nacházejí evakuační výtahy. Ty jsou vždy řádně značené. Rozdíl mezi evakuačním a běžným výtahem je zásadní – když se při požáru přeruší dodávka elektrické energie, evakuační výtah může díky záložnímu zdroji fungovat dál. Běžné výtahy se k evakuaci nesmí používat, hrozí v nich uvíznutí. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ústavní soud: Deset let soudce Davida Uhlíře

22:31 Ústavní soud: Deset let soudce Davida Uhlíře

Když jej prezident republiky jmenoval dne 10. prosince 2014 do funkce soudce Ústavního soudu, bylo t…