Ředitelství vodních cest: První vysoká loď proplula pod čtyřmi zdvižnými mosty na plavebním kanálu Vraňany-Hořín u Mělníka

19.09.2021 9:50 | Tisková zpráva

Včera byl slavnostně zahájen provoz čtyř zdvižných mostů přes plavební kanál Vraňany-Hořín na Vltavě a poprvé pod zdviženými mosty proplula největší česká osobní loď FLORENTINA.

Ředitelství vodních cest: První vysoká loď proplula pod čtyřmi zdvižnými mosty na plavebním kanálu Vraňany-Hořín u Mělníka
Foto: rvccr.cz
Popisek: Ředitelství vodních cest ČR - logo

Završily se tak stavební práce na modernizaci velké plavební komory Hořín i přestavba dalších celkem sedmi mostů, které nyní umožní proplutí až sedm metrů vysokých lodí přes plavební kanál. Unikátem je zdvižný kamenný mostní oblouk na plavební komoře Hořín, zachovávající jedinečnou architekturu památkově chráněného zdymadla. Další tři silniční a železniční mosty přes kanál jsou také zdvižné, dálkově ovládané z devět kilometrů vzdáleného velína na zdymadle.

Téměř deset kilometrů dlouhý plavební kanál, zprovozněný v roce 1905 zajistil celoroční splavnost Vltavy od jejího ústí do Labe u Mělníka až po Vraňany. Zdymadlo Hořín, překonávající spád až 8,8 metru, je první v kaskádě šesti zdymadel, které více než sto let umožňují bezpečnou plavbu do Prahy. Díky prozíravosti předků tato vodní cesta i dnes odpovídá svými parametry plavbě velkých lodí evropských parametrů a pouze podjezdná výška a ponor vyžadují dílčí úpravu.

Zdymadlo Hořín navržené architektem Sanderem svými jedinečnými klenutými vjezdy do plavebních komor vytváří opravdovou bránu a protipól mělnického zámku. Není fotografie soutoku Vltavy a Labe, kde by chyběl plavební kanál se zdymadlem. Přitom už desetiletí, tak jak zejména osobní lodě rostly do výšky, jejich posádky musely pro proplutí do komory rozebírat celé nástavby a kormidelny a největší moderní kajutové lodě končí svou plavbu proti proudu v Mělníku a do Prahy již neproplují. Podjezdná výška na Labi někdy klesala až na 2,1 metru. Také pro dopravu vyšších nákladů byla Vltava uzavřená.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Co se musí stát, aby EK dostala rozum?

Předpokládám, že stejně jako mě i vám přijde šílený její nový návrh, podle kterého by děti jakéhokoli věku mohly projít neomezeně změnou pohlaví, terapie ke kontrole tohoto rozhodnutí by přitom byly zakázané. Můj dotaz ale zní, je nějaká možnost, jak můžeme jako lidi s EK něco udělat? Podle mě jsme ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Soustava tůní na Tachovsku vrátila do krajiny vodu

22:08 Lesy ČR: Soustava tůní na Tachovsku vrátila do krajiny vodu

Revitalizaci dvou úseků na více než kilometr dlouhé části koryta Čankovského potoka v Třískolupech p…