Zásadní pro bezpečnou jízdu je i v horkém počasí perfektně připravený vůz

27.06.2017 17:49

Tropické teploty v letních měsících dokážou člověku znepříjemnit řadu běžných činností. Výjimkou je pochopitelně pobyt na koupališti, u bazénu, vodní nádrže či moře, který je ale ve většině případů vyhrazený době dovolených nebo pracovního volna.

Zásadní pro bezpečnou jízdu je i v horkém počasí perfektně připravený vůz
Foto: Autodrom Most
Popisek: auto

Sluneční žár dokáže řádně potrápit i řidiče. Vnitřek vozu promění v rozžhavenou pec, teplota může dosáhnout až sedmdesáti stupňů Celsia. Při dlouhé cestě na dovolenou posádku auta ochrání před vedrem klimatizace, je však třeba ji používat s rozumem. Před začátkem prázdnin možná přijdou vhod rady odborníka, je jím bezesporu také instruktor mosteckého autodromu Marek Kohoutek. „V jakémkoli ročním období platí, že základem je perfektně připravené auto,“ říká na úvod.

Technika

Před odjezdem na delší cestu je důležité nechat zkontrolovat celé auto, aby se předešlo některým vážným poruchám, ale i krizovým situacím, jež by případná závada mohla způsobit. Zásadní je mít v dobrém stavu zejména pneumatiky, prověřit jejich stáří i hloubku dezénu. „I když u letní pneumatiky zákon povoluje vzorek hluboký 1,6 milimetru, my doporučujeme minimálně tři milimetry. Nešvarem je dojíždět zimní pneumatiky. Minimálně jedenkrát měsíčně by měl řidič změřit tlak v pneumatikách. V případě cesty na dovolenou, ale i jinak pracovat s tlakem v pneumatikách dle zatížení vozu. Správné hodnoty najdeme v tabulce umístěné na spodku víčka nádrže a samozřejmě v manuálu k vozidlu,“ uvedl instruktor.

Upozornil také na vhodnost kontroly a přípravy klimatizace, pokud je jí vůz vybaven. Je třeba ji vyčistit a vydezinfikovat, v případě potřeby pak vyměnit chladicí médium a filtry. Klimatizace totiž dokáže nejen rychle ochladit kabinu vozidla, filtruje také okolní nečistoty, jež mohou být zdrojem alergických reakcí. Zároveň omezuje nepříjemné pachy a bujení bakterií a plísní. „Při používání klimatizace je třeba být obezřetní. Před dovršením cesty je dobré postupně ji omezovat, aby tělo neutrpělo přílišný šok při vystoupení z vozu. Rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou by neměl být větší než šest stupňů Celsia,“ upřesnil.

Řidič

Za volant by řidič neměl usednout, pokud se necítí dobře. Neměl by se také stresovat ani unavovat fyzicky či duševně, měl by být co možná nejvíce odpočatý. „Zdravotní i psychická kondice řidiče je velmi důležitá, obzvláště vydává-li se na časově náročnou trasu. Je dobré trasu důkladně naplánovat, seznámit se s odlišnostmi v dopravní legislativě zemí, jimiž projíždíte. Vždy platí, že pokud je národní zákon tvrdší než evropský, má přednost tento přísnější předpis,“ radí zkušený instruktor.

Předčasné únavě je možné předejít vhodným nastavením sedadla a volantu. Je také třeba pracovat co nejvíce očima, tedy nekoukat tupě do dálky, ale využívat celé zorné pole. Při velkých vedrech je dobré dělat častější zastávky, záleží na individuální kondici řidiče. „V kuse by měl jet maximálně tři hodiny, v žádném případě nesmí zapomínat na pitný režim,“ dodal Kohoutek.

Mostecký autodrom nabízí kurzy bezpečné jízdy. Řidiči si tak mohou prověřit před dlouhou cestou na dovolenou své dovednosti a návyky na plochách polygonu, jež umožňují jízdu i ve vyšších rychlostech. Díky uzavřenému areálu přitom bez rizika újmy na zdraví či poškození techniky. Málokdo ví, že instalované technologie se využívají nejen pro nácvik zvládání běžného smyku na vodě či náledí, ale dokážou například simulovat i podmínky při přívalových deštích, jež často doprovázejí letní bouřky.

Pojištění

V neposlední řadě instruktor autodromu připomíná, že na delší cestu do zahraničí je vhodné auto připojistit pro případ jeho poruchy, poškození nebo krádeže.

Akciová společnost AUTODROM MOST provozuje stejnojmenný závodní okruh. Budoval se v letech 1978 až 1983 v místě bývalého povrchového hnědouhelného dolu Vrbenský. Nápad na stavbu autodromu sice vznikl v souvislosti s automobilovými a motocyklovými závody, hned od počátku se ovšem počítalo s jeho využitím i pro jiné účely. Autodrom tak brzy ožil také testováním závodních i nově vyvíjených vozů, výcvikem řidičů speciálních vozidel sanitních, hasičských nebo policejních, závodnickými školami či kurzy bezpečné jízdy. Tuto úlohu převzal později polygon, vybudovaný v areálu závodního okruhu v roce 2005. Stále je největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel veškerých druhů a tonáží.

Vybrané závody sezony 2017:

14. – 16. 7. - MOTOCh Motorcycle Championship
28. – 30. 7. - The Most Europe Minibike Weekend
01. – 03. 9. - CZECH TRUCK PRIX
06. – 08. 10. - The Most Grand Finale

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ Prodej sníží ceny 1,7 milionu zákazníků na dobu neurčitou u elektřiny i plynu

7:44 ČEZ Prodej sníží ceny 1,7 milionu zákazníků na dobu neurčitou u elektřiny i plynu

Zákazníky ČEZ Prodej teď čekají samé příjemné zprávy. Již za pár týdnů se jim sníží ceny plynu a pak…