„Tato generace zůstane bez práce.” Virus to prý dorazil. Ředitelka školy o mládeži, silné zážitky

13.05.2020 4:40

„Potulují se po městě, mají vypnuté mobily, současná situace jim vyhovuje,“ říká Libuše Hrdinová z „nejlepší české školy“, což je titul, který mostecká 7. ZŠ před lety získala v celostátní soutěži. Asistenti oslovují sociálně slabé žáky, ti nechtějí ani tablety zadarmo... Velkým překvapením jsou pro zkušenou pedagožku ohlasy úplně jiných školáků.

„Tato generace zůstane bez práce.” Virus to prý dorazil. Ředitelka školy o mládeži, silné zážitky
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Libuše Hrdinová, ředitelka 7. Základní školy v Mostě, zastupitelka města za ODS. V roce 2016 kandidovala do Senátu, ale proti Aleně Dernerové neuspěla (na snímku vedle někdejšího mosteckého zastupitele Václava Janouta, v pozadí exsenátor Vlastimil Balín)
reklama

„Tato generace zůstane bez práce,“ domnívá se Libuše Hrdinová o mládeži, která už dávno před nouzovým stavem předčasně opouštěla základní vzdělávání. Problém, který se u teenagerů ve věku 15-24 let zvyšoval už před pandemií, může po koronavirové krizi na společnost dopadnout mnohem víc. Zvláště, pokud se – i přes apely vlády vůči zaměstnavatelům – očekává další propouštění pracovníků.

Anketa

Byl by šéf ODS Petr Fiala dobrým premiérem?

3%
97%
hlasovalo: 31530 lidí

Když už není povinná ani škola…

„Současná situace jim vyhovuje. To, že zůstávají doma a nemusí plnit školní docházku, prohlubuje zhoršení jejich přístupu k získání zaměstnání,“ podotýká.

Podle květnové statistiky Úřadu práce v Ústeckém kraji za duben vzrostl celkový počet uchazečů o zaměstnání na 26.951, počet hlášených volných pracovních míst klesl na 15.433 a podíl nezaměstnaných osob vzrostl na 4,7 %.

Z tohoto počtu bylo 25.044 dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15-64 let. Bylo to o 2533 více než na konci předchozího měsíce. V průběhu měsíce bylo nově zaevidováno 4606 osob. Ve srovnání s minulým měsícem to bylo více 1309 osob.

Meziměsíční nárůst uchazečů byl zaznamenán ve všech okresech Ústeckého kraje, největší v okrese Teplice (18,1 %).

S plněním školní docházky má určitá skupina obyvatel, zejména z chudších oblastí, problém dlouhodobě. Dosud jej nevyřešil ani vstřícný přístup, ani represe.

Snahy politiků by v tuto chvíli nejen ztroskotaly, ale byly by zřejmě zcela zbytečné: „Neexistuje žádná motivace. Nemusejí vstávat. Potulují se po městě. Nedodržují nařízení vlády – nenosí ochranné pomůcky. U nás se shromažďují na školním hřišti, i když je to zakázáno, a podobně. Tito žáci nemají žádný zájem o distanční vzdělávání,“ říká smutně šéfka školy v severočeském statutárním městě.

Nezvedají telefon, nevybírají poštu, ani tablet nestačí

Agentura pro sociální začleňování tento týden na sociální síti informovala, že „například v Chomutově učitelé volají rodičům dětí, které se nezapojily do první fáze vzdělávání na dálku. Pokud rodiče nemají přístup k internetu, nasměrují je na výdejní místo, kde si mohou vyzvednout vytištěná zadání pro domácí přípravu. Na stejné místo pak rodiče donesou vyplněné pracovní listy a mohou si vyzvednout další.“

Zkušenost Libuše Hrdinové je taková, že někteří žáci a jejich rodiče se opravdu vymlouvají, že nemají technické zázemí. Mnozí vůbec nereagují ani na výzvy učitelů, kteří jim připravují materiály, jež si mohou tedy vyzvedávat i přímo ve škole. A reakce? „Mají vypnuté telefony.  Doporučenou poštu si nevyzvedávají,“ konstatuje ředitelka.

Pedagogický sbor se přitom snažil vyřešit i technický problém, stejně jako v dalších městech. „Nabízeli jsme všem žákům zapůjčení tabletů, nejen Romům. Pouze jeden žák – nebyl to Rom – využil naší nabídky. Dále jsme nabízeli těmto rodinám individuální vzdělávání. To znamená, že naši asistenti pedagoga oslovili sociálně slabé žáky s možností doučování a vypracování zadaných úkolů. Velmi málo žáků využilo této nabídky,“ konstatuje Hrdinová, jak škola dostala košem od těch, kteří pomoc nejvíce potřebují.

I proto se nebojí předvídat, že se velmi prohloubí rozdíly ve vzdělání těchto dětí, které budou mít s nástupem do školy velké problémy. „Nezvládnou učení v následujícím ročníku,“ je přesvědčena.

Žáci se speciálními potřebami šokovali

Koronavirové zavření školy přineslo ředitelce a kantorům ale i jedno milé překvapení. „Zjistila jsem, že integrovaným žákům tato forma distanční výuky velmi vyhovuje. Veškeré úkoly vypracovávají pečlivě a bez chyb. Mají čas a klid na svoji školní činnost. Škola je baví a hlavně mají pocit, že jsou velmi úspěšní,“ sděluje s radostí Libuše Hrdinová poznatek, který by jistě v další strategii inkluzivního vzdělávání neměl zapadnout.

Na předčasné odchody a nezaměstnatelnost mladých, kteří si zvykli přežívat „na pracáku“, upozorňuje dlouhodobě politička z Obrnic na Mostecku Drahomíra Karasová (dříve Miklošová). Ta je už nyní vyděšena z toho, co se stane, až se vše vrátí do normálu po koronavirové krizi: „Jednoznačně se problém prohloubí, obzvlášť teď po výpadku vzdělávání... Předtím se na tuto skupinu dalo ve škole působit alespoň nějak, ale teď jsou už dva měsíce na ulici a tuplem tam zůstanou, protože na bázi dobrovolnosti se do školy nevrátí,“ míní. A dodává: „Jak se s nimi zahájí prvního září? Úplně ztratí vztah ke škole, k povinnostem. Mám velké obavy z toho, jak obrovský dopad to bude mít.“

Více sdělila v samostatném rozhovoru pro ParlamentníListy.cz.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Lucie Bartoš
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Kdo na Hrad? Xaver a Šídlo u Soukupa, padla šokující jména. Šéf Barrandova kopnul do Zemana

8:51 Kdo na Hrad? Xaver a Šídlo u Soukupa, padla šokující jména. Šéf Barrandova kopnul do Zemana

Po konfrontacích Pavla Novotného a Jaroslava Foldyny či Václava Klause ml. s Mikulášem Minářem si Ja…