„Kterak stloukli z kadibudky první maringotky…“ Ano, i o tom
Výbor ministrů Rady Evropy přijal před pár dny doporučení, které vyzývá svých 47 členských států, aby do školních osnov a výukových materiálů zahrnuli historii Romů. Prvotní české reakce ve veřejném éteru nikterak neudivují…
„Já bych chtěl vědět, co se o nich budou děti učit. Jak kočovali až do komunistů, kteří je učili pracovat a v roce 1989 ta snaha skončila, a zase chtějí kočovat. Jenže teď nemají koně, ale auta, vlaky a letadla, a jdou tam, kde dostanou víc! To se naše děti budou o nich učit?“ je jedna z typických ironických poznámek, které se objevily pod zprávou, když ji publikovalo sdružení Romea. Na zmíněnou řečnickou otázku mimochodem přišla reakce od D. Gulyáse: „Dějiny romské komunity v ČR jsou od vzniku republiky plné útlaku a násilí ze strany českých úřadů, stačí je jen pročíst.“
„Co to jsou, ty romské dějiny? Kterak stloukli z kadibudky první maringotky a začali kočovat?“ nezdráhal se posměšně napsat Luboš Vlasák.
Rada Evropy přitom skutečně hovoří o začlenění „romské a kočovnické historie“ (neboli „traveller history“) do učebních osnov. Podobné invektivy tak vůbec nejsou od věci. Některé české zdroje přitom informovaly v uplynulém týdnu bez důrazu na kočovnickou historii a zůstalo jen u zprávy o romské dějepravě. Právě tato informační selekce v podstatě dala prostor pro cynické poznámky, které komunitu zesměšňují.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš