Milan Štěch u Takáče: Vždycky jsem držel zahraniční politiku vlády, na Tchaj-wan jako Kubera bych nejel

05.11.2019 20:21 | Zprávy

Sedmnáct novějších členských států Evropské unie se dnes v Praze shodlo na tom, že se nesmějí krátit fondy, ze kterých se chudším státům dává víc a bohatším míň, aby se vyrovnávala jejich ekonomická úroveň. Evropská komise v příštím rozpočtu totiž počítá s tím, že se tyto peníze o desetinu sníží. O tom, zda by se tyto fondy měly omezovat, promluvil v pořadu Interview na ČT24 místopředseda Senátu Milan Štěch (ČSSD). Kromě toho se jej moderátor Daniel Takáč ptal i na to, jestli si předseda Senátu může dovolit sejít s tchajwanským zastoupením v Česku, i když se to Číně nelíbí.

Milan Štěch u Takáče: Vždycky jsem držel zahraniční politiku vlády, na Tchaj-wan jako Kubera bych nejel
Foto: Hans Štembera
Popisek: Milan Štěch

Fondy soudržnosti, o kterých se dnes mluvilo na Pražském hradě, doposud podle Štěcha bezesporu Česku víc daly, než vzaly. Jak to bude v budoucnu, bude podle místopředsedy Senátu záležet na naší výkonnosti a na životní úrovni. „Je predikováno, že v nějakém horizontu několika let už nebudeme ti příjemci, ale budeme možná více dávat,“ doplnil s tím, že příštího rozpočtu se to však ještě týkat nebude. Je to podle jeho slov odraz naší celkově dobré ekonomické hospodářské výkonnosti.

Na otázku, zda jsme tyto peníze dokázali využít efektivně, nabídl dva pohledy. „Zaprvé jsme neměli dostatek zkušeností. Zadruhé se dalo dost peněz do tzv. měkkých projektů, více peněz mělo jít na dopravní infrastrukturu,“ míní Štěch, podle kterého jsme dnes už měli být před spuštěním výstavby železnice a dálnice měly být dostavěny.

„To je největší hendikep, který jsme mohli odstranit, protože jsme křižovatkou Evropy, přepravuje se u nás velké množství zboží a nemáme k tomu přizpůsobenou infrastrukturu,“ zdůraznil a upřesnil, co myslel těmi „měkkými projekty“. „Ty se těžko měří. Jsou často do lidských zdrojů. Tedy vzdělávání atd.,“ podotkl s tím, že se pozná, zda investice právě sem pomohly více, zatímco rychlostní silnice a dálnice by byly průkazné.

U „měkkých projektů“, kde se efektivita těžko prokazuje, může podle Štěcha rovněž docházet k tomu, že se zde finanční prostředky více spotřebují na projekty než na samotnou realizaci. „Mrzí mě to, že se nenaplnila infrastruktura dopravy,“ shrnul.

Poté už se podíval do budoucnosti v souvislosti s otázkou, zda se má na urovnávání ekonomických úrovní jednotlivých členských států Evropské unie dávat tolik jako doposud, nebo je přijatelné desetiprocentní omezení, které chce Evropská komise? „Jako politická reprezentace jsme se domluvili na tom, že by podíl na kohezní politiku měl zůstat zachován,“ prozradil, jaký je v této věci politický konsenzus v Česku.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Vystoupení z EU

Nemyslíte, že když vystoupíme z EU, vedlo by to jen k tomu, že by se rozhodovalo o nás bez nás? Protože na evropském trhu jsme dost závislý.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ani Babiš nešel proti SÚKL.“ Válek a vakcíny. Očkovalo se proti doporučení

20:25 „Ani Babiš nešel proti SÚKL.“ Válek a vakcíny. Očkovalo se proti doporučení

Markéta Dobiášová s Cecílií Jílkovou o víkendu vyjely s dalším dílem svého podcastu Oč tu běží. V ně…