Obáváte se násilností během letošní volební kampaně?Anketa
Nepříliš velké povědomí u českých občanů o daném podcastu je znatelné již ze statistik platforem, na nichž je možné si uvedený podcast, věnující se unijním fondům, poslechnout či v případě některých dílů i poslechnout. K počátku letošního května totiž youtubový kanál DotaceEU, kde jsou mimo jiného obsahu nahrané i podcasty, měl 196 odběratelů a většina z téměř 60 epizod měla maximálně kolem 200 až 250 zhlédnutí.
Podobně se vyvíjí sledovanost v posledních 3 měsících. 59. díl, nahraný před 3 týdny, má aktuálně 46 zhlédnutí, díl 58. o budoucnosti evropských fondů překvapí 418 zhlédnutími, načež 57. epizoda, která vznikla před 2 měsíci, opět vykazuje pouze 182 zhlédnutí a 3 měsíce starý 56. díl jich má 221.
Do výroby podcastu přitom i přes takto nízké počty diváků proudí statisíce korun. Ministerstvo pro místní rozvoj za realizace audio a video podcastů Evropské fondy zaplatilo v březnu letošního roku 157 300 korun, přičemž v ceně je produkce, post-produkce a distribuce 10 audio podcastů a 5 vidcastů obsahujících též obrazový obsah.
Začátek tvorby přitom sahá již do ledna 2021, kdy resort od agentury Boomerang Communication objednal za 384 780 Kč prvních 12 audiovizuálních podcastů k představování fondů v období 2021 až 2027.
Zlepšit situaci kolem celého brandu se pak MMR snaží skrze jeho vyhodnocování, které si objednal od společnosti IBRS letos v půlce března za necelých 360 tisíc. „Hlavním cílem evaluace je popsat potřeby níže specifikované cílové skupiny, vyhodnotit účelnost (effectiveness) a účinnost (efficiency) vybraných komunikačních aktivit brandu DotaceEU a navrhnout konkrétní kroky pro jejich zlepšení,“ píše ministerstvo v zadání.
Propagovat projekt pak má za úkol mediální agentura Knoworigin – firma spojená se synem exposlance ODS Jana Vidíma, která v posledních letech získá od ministerstev i Úřadu vlády zakázky za desítky milionů. Celkově společnost, v níž má Jan Vidím mladší poloviční podíl, figuruje ve 107 veřejných zakázkách, mezi nimi byla vládní kampaň Deštník proti drahotě II – za 23 817 014 Kč, či letošní Česko informuje 2025 – za 34 321 732 Kč.
V případě projektu DotaceEU Knoworigin dostal za úkol propagovat facebookový profil za 60 681 Kč, u nějž rovněž není k nalezení příliš mnoho ohlasů.
Za obdobnou částku pak agentura měla propagovat vloni celý projekt. Propagace, v níž byly zahrnuty podcasty, pak vyšplhala na necelých 400 tisíc. Knoworigin zakázku na propagaci podcastů dostal i například ke konci loňského roku.
Zajímavostí je pak čtveřice po sobě vydaných podcastů na platformě YouTube, která zničehonic mají přesně o 20 tisíc zhlédnutí více, nežli všechny ostatní epizody. Sám resort uvádí, že se tak stalo právě za pomoci placené propagace.
Mluvčí ministerstva Karolína Nová pro ParlamentníListy.cz poznamenala, že 59 dílů má na všech platformách dohromady 259 569 celkových poslechů, z čehož bylo 238 222 zhlédnutí na YouTube kanálu DotaceEU. „Na rozdíl od prvotních zkušeností s pouze organickým dosahem některých dílů (cca 200–250 zhlédnutí), tvoří většinu poslechovosti kombinace organické a placené propagace. Realizujeme ji v cílených vlnách (1–2 kampaně ročně) jen pro určitou část dílů, přičemž přináší výrazný zásah za velmi efektivní cenu,“ vysvětlila Nová, čímž se osvětlila záhada, proč některé díly podcastů MMR věnovaných unijním dotacím „trhají rekordy“.
Přestože jsou zhlédnutí a čísla poslechů bez této podpory nízká, resort uvádí, že jej považuje „za jeden z důležitých nástrojů, jak odborné i širší veřejnosti přinášet informace o evropských fondech a jejich praktickém využití v České republice“.
„Podcasty cílí především na žadatele a příjemce dotací, odbornou veřejnost včetně akademické obce, novinářů, poradenských agentur, zástupců implementační struktury fondů EU a na studenty. Tematicky se podcast zaměřuje na aktuální dotační možnosti, rozhovory s příjemci (sdílení příkladů dobré praxe), experty i zástupci implementačních orgánů. Klíčovou oblastí se v letošním roce stává příprava budoucího programového období 2028+,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz Nová, jaká je hlavní cílová skupina daného projektu.
Doplnila, že podcasty dle resortu „představují důvěryhodný informační zdroj“. „Vnímáme i jejich potenciál inspirovat další potenciální žadatele. V roce 2025 plánujeme pokračovat v pravidelném vydávání (1x za tři týdny) a dále rozvíjet obsah. Stěžejní budou díly k vyjednávání a přípravě nového programového období 2028+, ale plánujeme zpracovat i témata jako ESG v podpořených projektech, další ukázky přínosných podpořených projektů nebo možnosti pro české žadatele v tzv. unijních programech,“ osvětlila, co čeká posluchače v budoucích epizodách podcastu Evropské fondy.
Obsah podcastů dle Nové MMR využívá například také jako audiovizuální formáty pro sociální sítě (příspěvky, audiogramy, YouTube Shorts). „Výsledky komunikace monitorujeme (kromě dosahu i průměrnou do-poslechovost, CPV u placeně podpořených dílů apod.) V letošním roce probíhá i kvalitativní evaluace značky DotaceEU včetně podcastů. Aktuálně jsme ve fázi sběru dat, její výstupy využijeme k dalšímu zefektivnění naší komunikační strategie,“ vyjádřila se pak ke stavu objednané evaluace, jež je na brand DotaceEU zaměřená.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas