"On to málokdo tuší," řekl ve speciálním pondělním vydání Dvaceti minut Radiožurnálu šéf Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický. "Ale cena dopravy zboží třeba na trase Šanghaj - Praha se z 20 procent skládá z ceny lodní dopravy mezi Šanghají a Hamburkem a z neuvěřitelných 80 procent ji pak tvoří doprava z Hamburku do Prahy. Paradoxně tak ten malinký kousek rozhoduje o celkové ceně přepravy zboží."
Proto je Skalický výrazně pro celoroční splavnění dolního toku Labe. "Výstavba 1. plavebního stupně v Děčíně by stála pět miliard," doplnil Skalického Milan Raba ze Svazu dopravy ČR, sekce vodní doprava.
Platíme lidi, kteří nepracují, a lodě, které nemohou vyplout
I Raba se přiklání se splavnění Labe. "Mohli bychom pak efektivně fungovat po celý rok," uvedl. "Teď zhruba polovinu roku nemůžeme jezdit efektivně. Máme tak lidi, které musíme platit, ale plavidla, která nemohou vyplout." Lodní doprava je v Česku dlouhodobě podceňována.
"Přitom i Evropská unie klade důraz na to, že by se měly rozvíjet všechny druhy dopravy. Vodní doprava je jedna z nejekologičtějších a my ji takhle zahazujeme," podotkl Raba.
O splavnění dolního toku Labe se vedou dlouhodobé diskuse. Téma má své odpůrce i příznivce. Koaliční vláda Petra Nečase je zatím naladěna mírně pro splavnění, konkrétně se ale věc zatím neřešila.
Čtěte:
ODS: Nedostatečná splavnost Labe ohrožuje konkurenceschopnost exportérů
Ústecký kraj chce dodržet limity těžby i podpořit splavnění Labe
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: par