Přijel Babiš, přijel Okamura! Víme, na co kašlal Nečas, knížeti to prý selhalo a ti dva na to sázejí

10.12.2013 16:43

POLITOLOGOVÉ Měsíc a půl po volbách nepolevují zástupci hnutí ANO v kampani a neustále vyrážejí do regionů či komunikují na sociálních sítích, aby své sympatizanty udrželi stále ve varu. Liší se tak od zavedených stran, jimž kritici vyčítali, že je voliči zajímají pouze jednou za čtyři roky. Ve prospěch Babiše a spol. hovoří nejen finanční možnosti, ale i neokoukanost nového politického subjektu.

Přijel Babiš, přijel Okamura! Víme, na co kašlal Nečas, knížeti to prý selhalo a ti dva na to sázejí
Foto: Daniela Černá
Popisek: Andrej Babiš při besedě s občany v ostravském Domu kultury

S něčím u nás nevídaným se půldruhého měsíce po volbách setkáváme u hnutí ANO, jemuž chyběla necelá dvě procenta k tomu, aby v konkurenci zavedených stran dostalo nejvyšší počet hlasů. Jeho zástupci nadále vyrážejí do regionů, komunikují na sociálních sítích i přicházejí s novými billboardy. Marketingoví odborníci i mediální poradci hnutí ANO to vysvětlují tím, že politická strana je značka, která stojí spoustu peněz, a tak je třeba kampaň vést dál, aby lidé zůstávali ve varu.

Podle politologa Lukáše Jelínka se kampaň vedená po celé volební období stává trendem. „Ve Spojených státech to takhle funguje celkem běžně a i v západní Evropě už na tuto zvyklost začíná přistupovat řada stran. To, že se na to u nás soustředí pan Babiš jako představitel nového hnutí, souvisí s tím, že jde o klasickou volební stranu, která není opřena o nějakou silnou osvědčenou základnu a silné regionální organizace,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Lukáš Jelínek z Masarykovy demokratické akademie.

Podezření, zda hnutí ANO nepomýšlí na zkrácení stávajícího mandátu

Andrej Babiš a jeho spolupracovníci však trvalou volební kampaň budou muset vzít za jiný konec, než to udělali od voleb. „Podstatou té permanentní kampaně není to, že budou voličům pořád jen slibovat a opakovat to, co jim říkali před volbami, ani to, že se jich budou ptát, jak mají postupovat. Tou je, aby politici vysvětlovali své kroky, proč a v čem ustoupili, proč přijali ten který koaliční kompromis a jakým směrem se vyvíjí jejich názor na jednotlivé segmenty společnosti, politiky a ekonomiky,“ vysvětluje Lukáš Jelínek.

Podle politologa Vysoké školy CEVRO Institut Petra Sokola je takové počínání obvyklé i v situaci, kdy strany počítají s tím, že by nejbližší volby mohly přijít v kratší době, než je funkční období. „To trochu vede oprávněně k podezřívání hnutí ANO, že se chystá na nějaké uspíšení konce mandátu této Poslanecké sněmovny, že počítá v nějakém časovém horizontu s předčasnými volbami, jinak to úplně smysl nedává,“ říká pro ParlamentníListy.cz Petr Sokol.

Ostatní strany musí brát v potaz své finanční možnosti

A důvod spatřuje rovněž ve finančních možnostech. „To, co hnutí ANO může ještě k permanentní kampani vést, je to, že jsou velice specifickou politickou stranou, která má na české politické poměry neomezený rozpočet. U všech ostatních politických stran – a platí to i pro ty v zahraničí – se kampaň po volbách omezuje proto, že něco stojí a finanční prostředky těch dalších stran nejsou neomezené. S tím se v ANO nepotýkají, tak jim možná připadá standardní pokračovat v kampani, přestože je krátce po volbách,“ míní Petr Sokol.

Také další nováček ve sněmovně – hnutí Úsvit – plánuje něco podobného. Jeho předseda Tomio Okamura proto dokonce nechce být v žádném sněmovním výboru, aby měl čas na setkávání s voliči. „Pan Okamura ani nemusí nijak zvlášť pracovat ve sněmovně. Stačí, aby tam přijel na plenární schůzi, přednesl jeden, dva plamenné projevy a zase odjel do terénu. U něj je to životní nutnost, jestli se chce dostat vzhůru, být na těch ulicích a voličům ani ne tak vysvětlovat jako se jim spíš podbízet,“ podotýká Lukáš Jelínek.

Pro nová hnutí nebudou voliči zajímaví jen jednou za čtyři roky

Permanentní kampaň hnutí ANO i Úsvitu jako by chtěla zavedeným stranám připomenout, že pro ně není volič ve středu pozornosti jen jednou za čtyři roky. „Částečně na to poukazují, že některé ´zavedené politiky´ pak čtyři roky po volbách na setkáních s voliči neuvidíte. Snaží se tím zdůraznit svou novost a jiný přístup k politické práci, což obě hnutí spojuje. Také snaha udělat českou politiku jinou, než byla doposud, patří jak k ANO, tak k Úsvitu. Chtějí říci, že jsou jiní, že nejsou jako dosavadní politici,“ konstatuje Petr Sokol.

Tomio Okamura

  • SPD
  • Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • poslanec

Na víkendovém sněmu TOP 09 se znovuzvolený předseda Karel Schwarzenberg vyjádřil v tom smyslu, že populisté to mají těžké, protože musí dělat kampaň pořád, jinak by se na ně voliči vykašlali. „To já si nemyslím. Je mnoho případů populistů, kteří kampaň dělají jenom před volbami a funguje jim to. Myslím, že to je jen takový bonmot a politický útok na konkurenční strany, který nemá žádný obsah,“ hodnotí pro ParlamentníListy.cz Petr Sokol.

Fórum Karla Schwarzenberga také mělo zajišťovat setkávání s voliči

Paradoxně před více než půl rokem zahájilo v Praze činnost Fórum Karla Schwarzenberga, jehož cílem bylo nabídnout lidem možnost diskusí nad důležitými tématy a prohloubit jejich zájem o politiku. „Z toho pohledu mi přijde Schwarzenbergovo víkendové vyjádření jako dost účelové, vždyť tam měli také podobnou myšlenku, že budou voliče pořád udržovat ve střehu. Z nějakého důvodu se jim to nepovedlo, a tak se asi rozhodli, že to zabalí,“ upozorňuje Lukáš Jelínek, že o Fóru Karla Schwarzenberga nebylo od květnového založení prakticky slyšet.

Přitom sama TOP 09 je příkladem strany, která je spíš zakořeněná mezi svými sympatizanty a voliči než nějakou etablovanou členskou základnou. „Hned po Babišovi a Okamurovi je TOP 09 třetí stranou, která by potřebovala permanentní kontakt se svými voliči. Spíš bych čekal, že Karel Schwarzenberg naváže na projekt toho svého Fóra, než že bude stálý kontakt s voliči podsouvat nějakým populistům,“ poznamenává pro ParlamentníListy.cz politolog Lukáš Jelínek.

Nečasova vláda neuměla s veřejností komunikovat vůbec

„Když se to okouká, tak to nefunguje. Mělo to navázat na jeho prezidentskou kampaň, ale i ty předčasné volby tuhle záležitost úplně překryly. Navíc Karel Schwarzenberg má pořád stejný styl a i když ve volbách stále ještě zabírá, tak si myslím, že by neutáhl neustálou kampaň. Proto od toho logicky ustoupili. To byl pokus, při němž se ukázalo, že to je úplně nad síly Karla Schwarzenberga, takže si myslím, že už to je zapomenutá myšlenka,“ míní Petr Sokol.

Setkávání a diskutování s občany může být od Andreje Babiše chytrý krok i vzhledem k tomu, jak byla pranýřována Nečasova vláda za neschopnost své kroky veřejnosti vysvětlovat. „Je dobře, když politik dokáže své kroky průběžně vysvětlovat, než aby na konci volebního období zjistil, že ty voliče poztrácel cestou. To se pan Babiš asi i poučil z toho Nečasova vládnutí. Jiná věc je, jestli na to politik v exekutivní roli může mít dost času,“ podotýká Lukáš Jelínek.

Extroverti řečnící v sálech mívají delší politickou životnost

Petr Sokol ale poukazuje na to, že nynější kampaň ANO ještě není objíždění země z pozice vládní strany. „Když vidíte, jak vystupuje pan Babiš, tak i v televizních debatách vystupuje s opoziční rétorikou. Opoziční myšlenky komunikují dobře, ale zatím nelze z ničeho soudit, jak se jim bude dařit komunikovat vládní roli. Když se podívám, jak někteří politici ANO komunikovali to, že nezvolili dvakrát za sebou místopředsedou sněmovny zástupce TOP 09, tak se obávám, že jejich komunikace úplně nejsilnější být nemusí,“ domnívá se politolog.

Nepřetržitá kampaň obou hnutí je nepochybně vyvolána i tím, že v jejich čele stojí charismatické osobnosti, které jsou schopné strhnout a přesvědčit lidi. „Na osobnostním založení lídrů hodně záleží. Pokud je lídr extrovert, dokáže velmi snadno komunikovat s voliči. Obvykle politická životnost toho, kdo se vyžívá v řečnění k plným sálům, bývá delší. než u těch, kteří si v tom tak nelibují. Ale permanentní komunikace je něco, čemu se teď u nás budou učit všechny politické strany od prava až doleva,“ tvrdí Lukáš Jelínek.

Okamura i Babiš těží z neokoukanosti, za čas na ně lidé také nebudou chodit

V tomhle s ním Petr Sokol zajedno není. „Musíme si uvědomit, že úspěch ANO a Úsvit spočívá v tom, že jsou noví a neokoukaní. Pokud by ať pan Babiš nebo pan Okamura dělali takhle kampaň nepřetržitě čtyři, pět let, tak můj tip je, že po pěti letech jim na ta setkání už lidé také nebudou chodit a skončí jako zavedené strany. Lidé přesycenost politikou ještě nevztahují na Okamuru ani Babiše, ale přijde i ta chvíle, kdy se i oni lidem okoukají. To je přirozený trend, který je nezastavitelný,“ dodává pro ParlamentníListy.cz Petr Sokol.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…