Nový ministr zdravotnictví Němeček představil před několika dny jím návrhové změny v českém lázeňství a již v dubnu by měl být účinný nový indikační seznam. Domníváte se, že navržená opatření budou dostatečná a pomohou vyřešit krizi, do níž se české lázeňství dostalo? Nebo byste uvítal i některé další?
V loňském roce jsem v Senátu vyslechl bouřlivou diskusi v rámci projednávání petice „Za zachování českého lázeňství“. Ztotožňuji se s názorem, že katastrofální stav lázeňství je z velké části důsledkem indikačního seznamu úhradové péče platného od roku 2012. Jeho změna a prodloužení pobytu z 21 na 28 dní určitě pomůže, ale nebude to optimální stav. V marketingu se v těchto souvislostech často uvádí Paretovo pravidlo, které říká, že 20 % příčin má 80 % následků. Dle mého názoru novým indikativním seznamem bude zřejmě odstraněna většina negativních následků, ale je tam stále hodně příčin, které lázeňství ovlivňují. Jinými slovy, chce to analýzu a koncepci rozvoje českého lázeňství, která by se dlouhodobě realizovala.
V Senátu jste místopředsedou výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice. Kvůli nedostatečné kvalifikaci by mělo koncem roku odejít ze školství 7 tisíc učitelů, v některých krajích dosahuje nekvalifikovanost až 30 procent. Podle ministra je nejhorší situace na Karlovarsku a u učitelů odborných předmětů. Jaké řešení byste preferoval, aby nedošlo ke kolapsu ve školství? A je podle vás nekvalifikovanost učitelů největším problém českého školství? Nebo kde jej shledáváte vy?
Co se týče kvalifikovanosti učitelů, vidím, že ministr Chládek řeší problém koncepčně a že nedojde k žádnému kolapsu školství. Pravdou je, že učitelé měli 10 let času na získání kvalifikace, ale zároveň je jasné, že u starších učitelů s dlouholetou praxí je to docela zásadní problém. Myslím, že současný postoj Ministerstva školství k řešení této problematiky je dostačující, tedy výjimka pro učitele starší 55 let s praxí 20 let, pro lektory cizích jazyků a pro učitele odborných předmětů, s možností doplnit si vzdělání v mimořádných termínech. Konkrétně v našem městě je momentální počet neaprobovaných učitelů téměř 22 %. Také vítám snahu zavést registr učitelů, který dosud chyběl, a samotné ministerstvo nemělo žádný přehled o odbornosti v rámci celé republiky. S tím také souvisí problém přípravy učitelů na pedagogických fakultách, kdy fakulty nereagují na požadavky a potřeby škol a neotevírají v dostatečném množství nedostatkové obory a aprobace.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková