Senátor Berka: Krize českého lázeňství není vyřešena, chce to analýzu a koncepci

25.03.2014 9:46 | Zprávy

O změnách, které plánuje nová vláda nejen v souvislosti s úpadkem českého lázeňství, ale také o řadě dalších změn v sociální oblasti či v resortu školství, jsme hovořili se senátorem Zdeňkem Berkou, čerstvě zvoleným místopředsedou výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice. Svěřil se nám ale také s důvody, proč nechce letos obhájit svůj mandát starosty Sokolova, a nejen s tím.

Senátor Berka: Krize českého lázeňství není vyřešena, chce to analýzu a koncepci
Foto: archiv starosty
Popisek: Zdeněk Berka, starosta Sokolova

Nový ministr zdravotnictví Němeček představil před několika dny jím návrhové změny v českém lázeňství a již v dubnu by měl být účinný nový indikační seznam. Domníváte se, že navržená opatření budou dostatečná a pomohou vyřešit krizi, do níž se české lázeňství dostalo? Nebo byste uvítal i některé další?

V loňském roce jsem v Senátu vyslechl bouřlivou diskusi v rámci projednávání petice „Za zachování českého lázeňství“. Ztotožňuji se s názorem, že katastrofální stav lázeňství je z velké části důsledkem indikačního seznamu úhradové péče platného od roku 2012. Jeho změna a prodloužení pobytu z 21 na 28 dní určitě pomůže, ale nebude to optimální stav. V marketingu se v těchto souvislostech často uvádí Paretovo pravidlo, které říká, že 20 % příčin má 80 % následků. Dle mého názoru novým indikativním seznamem bude zřejmě odstraněna většina negativních následků, ale je tam stále hodně příčin, které lázeňství ovlivňují. Jinými slovy, chce to analýzu a koncepci rozvoje českého lázeňství, která by se dlouhodobě realizovala.  

V Senátu jste místopředsedou výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice. Kvůli nedostatečné kvalifikaci by mělo koncem roku odejít ze školství 7 tisíc učitelů, v některých krajích dosahuje nekvalifikovanost až 30 procent. Podle ministra je nejhorší situace na Karlovarsku a u učitelů odborných předmětů. Jaké řešení byste  preferoval, aby nedošlo ke kolapsu ve školství? A je podle vás nekvalifikovanost učitelů největším problém českého školství? Nebo kde jej shledáváte vy?

Co se týče kvalifikovanosti učitelů, vidím, že ministr Chládek řeší problém koncepčně a že nedojde k žádnému kolapsu školství. Pravdou je, že učitelé měli 10 let času na získání kvalifikace, ale zároveň je jasné, že u starších učitelů s dlouholetou praxí je to docela zásadní problém. Myslím, že současný postoj Ministerstva školství k řešení této problematiky je dostačující, tedy výjimka pro učitele starší 55 let s praxí 20 let, pro lektory cizích jazyků a pro učitele odborných předmětů, s možností doplnit si vzdělání v mimořádných termínech. Konkrétně v našem městě je momentální počet neaprobovaných učitelů téměř 22 %. Také vítám snahu zavést registr učitelů, který dosud chyběl, a samotné ministerstvo nemělo žádný přehled o odbornosti v rámci celé republiky. S tím také souvisí problém přípravy učitelů na pedagogických fakultách, kdy fakulty nereagují na požadavky a potřeby škol a neotevírají v dostatečném množství nedostatkové obory a aprobace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Řev v supermarketu BILLA. Kvůli Ukrajince. Fridrichová tleská

7:35 Řev v supermarketu BILLA. Kvůli Ukrajince. Fridrichová tleská

„Co si to, ku*va, dovolujete? Co to říkáte? Držte hubu a chovejte se slušně!“ Takhle vypadala ostrá …