Jan Ferenc: V Česku neplatí německý zákon

12.11.2018 18:51

Začátkem listopadu začal v Německu platit zákon, který českému legislativnímu řádu dosud chybí. Tento pro Němce zcela nový právní institut poprvé umožňuje podání hromadné žaloby ve věcech spotřebitelských nároků, resp. ve věcech spotřebitelské ochrany.

Jan Ferenc: V Česku neplatí německý zákon
Foto: Archiv Jana Ference
Popisek: Jan Ferenc

Německý spolkový sněm Deutscher Bundestag přijal tento nový zákon letos v květnu, účinnosti nabyl 1. listopadu. Díky němu mohou oprávněné instituce podat jménem skupiny poškozených spotřebitelů žalobu a dosáhnout tak odškodnění.

Německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV se zachoval racionálně a čekal na tento den a společně s německým autoklubem ADAC podal 1. listopadu k Vrchnímu zemskému soudu v Braunschweichu vůbec první hromadnou žalobu proti koncernu Volkswagen. Zhruba dvěma miliónům zákazníků Volkswagenu má tím být zajištěno odškodné za emisní skandál.

Návrh obdobného zákona o hromadných žalobách české ministerstvo spravedlnosti teprve zpracovává, ještě jej ani česká vláda neprojednala. Zatímco v Německu spotřebitelé počkali na uzákonění možnosti podávat hromadné žaloby, v České republice žalobní iniciativy v emisní kauze již podaly kvazi-hromadné žaloby loni a letos další, aniž by měly v českém právním řádu zákonnou oporu. Soud je zatím neprojednal, mělo by se tak stát příští rok, pokud žalovaná strana zaplatí soudní poplatky, což jen tak mimochodem není málo: pokud skutečně žalovaná částka přesahuje 700 milionů korun, jak tvrdí jedna ze žalobních iniciativ, společnost SafeDiesel, tak poplatek činí téměř 30 milionů korun.

Cílem žaloby v Německu je vytvoření precedentu, na základě něhož je umožněno budoucí řešení nároků jednotlivých zákazníků. V Německu má tedy kolektivní žaloba fungovat na principu zástupné žaloby. To znamená, že pokud soud rozhodne ve prospěch žaloby, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázané rozhodnutím ve vzorovém případu. Oba žalující aktéři připustili, že je sporné, zda výrobce bude skutečně odpovědný za vzniklou škodu a zda zákazníci budou odškodněni v plné výši, či se výše odškodnění bude odvíjet v závislosti na míře opotřebení vozů. Reakce Volkswagenu byla taková, že postup VZBV a ADAC považuje za neopodstatněný, neboť „neexistuje žádný právní základ pro žaloby ze strany zákazníků v souvislosti s dieselovou tématikou v Německu“. Nejprve tak bude nutné, aby zástupci spotřebitelů prokázali vůbec vznik nějaké škody.

Ale ponechme běhu času to, jak dopadne žaloba v Německu, žalující strany zde v každém případě počkaly na uzákonění možnosti podávat hromadné žaloby. V Česku podání kvazi hromadných žalob připomíná hurá akci - jak mohou být hromadné žaloby u českých soudů projednány, když k tomu u nás neexistuje právní úprava, a minimálně další rok nebude existovat?

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 350. díl Dao de ling

11:50 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 350. díl Dao de ling

V dnešní pomatené době mnozí hledají nějaký pevný kmen, o který by se opřeli nebo zachytili. Může to…