Jan Ferenc: V Česku neplatí německý zákon

12.11.2018 18:51

Začátkem listopadu začal v Německu platit zákon, který českému legislativnímu řádu dosud chybí. Tento pro Němce zcela nový právní institut poprvé umožňuje podání hromadné žaloby ve věcech spotřebitelských nároků, resp. ve věcech spotřebitelské ochrany.

Jan Ferenc: V Česku neplatí německý zákon
Foto: Archiv Jana Ference
Popisek: Jan Ferenc

Německý spolkový sněm Deutscher Bundestag přijal tento nový zákon letos v květnu, účinnosti nabyl 1. listopadu. Díky němu mohou oprávněné instituce podat jménem skupiny poškozených spotřebitelů žalobu a dosáhnout tak odškodnění.

Německý svaz na ochranu spotřebitelů VZBV se zachoval racionálně a čekal na tento den a společně s německým autoklubem ADAC podal 1. listopadu k Vrchnímu zemskému soudu v Braunschweichu vůbec první hromadnou žalobu proti koncernu Volkswagen. Zhruba dvěma miliónům zákazníků Volkswagenu má tím být zajištěno odškodné za emisní skandál.

Návrh obdobného zákona o hromadných žalobách české ministerstvo spravedlnosti teprve zpracovává, ještě jej ani česká vláda neprojednala. Zatímco v Německu spotřebitelé počkali na uzákonění možnosti podávat hromadné žaloby, v České republice žalobní iniciativy v emisní kauze již podaly kvazi-hromadné žaloby loni a letos další, aniž by měly v českém právním řádu zákonnou oporu. Soud je zatím neprojednal, mělo by se tak stát příští rok, pokud žalovaná strana zaplatí soudní poplatky, což jen tak mimochodem není málo: pokud skutečně žalovaná částka přesahuje 700 milionů korun, jak tvrdí jedna ze žalobních iniciativ, společnost SafeDiesel, tak poplatek činí téměř 30 milionů korun.

Cílem žaloby v Německu je vytvoření precedentu, na základě něhož je umožněno budoucí řešení nároků jednotlivých zákazníků. V Německu má tedy kolektivní žaloba fungovat na principu zástupné žaloby. To znamená, že pokud soud rozhodne ve prospěch žaloby, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už ale budou vázané rozhodnutím ve vzorovém případu. Oba žalující aktéři připustili, že je sporné, zda výrobce bude skutečně odpovědný za vzniklou škodu a zda zákazníci budou odškodněni v plné výši, či se výše odškodnění bude odvíjet v závislosti na míře opotřebení vozů. Reakce Volkswagenu byla taková, že postup VZBV a ADAC považuje za neopodstatněný, neboť „neexistuje žádný právní základ pro žaloby ze strany zákazníků v souvislosti s dieselovou tématikou v Německu“. Nejprve tak bude nutné, aby zástupci spotřebitelů prokázali vůbec vznik nějaké škody.

Ale ponechme běhu času to, jak dopadne žaloba v Německu, žalující strany zde v každém případě počkaly na uzákonění možnosti podávat hromadné žaloby. V Česku podání kvazi hromadných žalob připomíná hurá akci - jak mohou být hromadné žaloby u českých soudů projednány, když k tomu u nás neexistuje právní úprava, a minimálně další rok nebude existovat?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: 20 let členství ČR v EU - pozitiva se hledají těžko

12:17 Ivo Strejček: 20 let členství ČR v EU - pozitiva se hledají těžko

Dvacet let od vstupu České republiky do Evropské unie je významným výročím v historii naší země a za…