Jindřich Berounský: Ministerská fraška výběru dopravce na rychlíkové linky směřuje k ÚOHS i orgánům činným v trestním řízení

27.10.2020 12:52 | Zprávy

Zatímco v Evropské unii představuje liberalizace železnice v osobní dopravě a závazku veřejných služeb kultivovaný proces nabídkových řízení nebo regulérních přímých zadání, po kterých přichází zlepšování služeb, v České republice a v podání Ministerstva dopravy (MD) to je obcházení obou výše uvedených postupů, když resort dopravy stále více ovládají soukromé zájmy a nezákonné zákulisní dohody, které přinášejí uspokojování soukromých tužeb a zhoršení služeb.

Jindřich Berounský: Ministerská fraška výběru dopravce na rychlíkové linky směřuje k ÚOHS i orgánům činným v trestním řízení
Foto: archiv
Popisek: Železniční doprava - ilustrační foto

Netransparentní „výběr“ dopravců nebo spíše „česká rozdávačka“ mají toho času obrovský korupční potenciál v souvislosti s víceletými miliardovými zakázkami. Zatím se však nedostaly do hledáčku orgánů činných v trestním řízení, přestože si to zaslouží.

Resortu železniční dopravy nepřidává, že mu už 6 let nevládne žádný ministr dopravy, který je pro železnici převážně jen marketingovou loutkou, ale za otěže všeho důležitého na kolejích tahá „tajně“ člověk, o kterém se nesmí mluvit – šéf poslanců ANO Jaroslav Faltýnek.

Minulý týden obdržely Vrchní státní zastupitelství v Praze, Národní centrála proti organizovanému zločinu i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podnět k prošetření, respektive oznámení o skutečnostech, které vedou k podezření ze spáchání trestných činů zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži nebo veřejné dražbě podle § 256 tr. zákoníku a pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži dle § 257 tr. zákoníku.

Podnět protikorupčního spolku, se kterým Svaz Odborářů Služeb a Dopravy spolupracuje, poukazuje na manipulace a zajímavé okolnosti angažmá dopravce Arriva vlaky s.r.o. na rychlíkových linkách, objednávaných MD, ale také regionálních, objednávaných Libereckým krajem. Společným jmenovatelem jednání objednatelů ve prospěch angažmá Arrivy je vytvoření prostředí neporovnatelných nabídek a následně podmínek, které se přímo přizpůsobují aktuálním možnostem Arrivy, a tím přestanou platit původní „soutěžní“ podmínky pro ostatní dopravce.

Tou nejzajímavější a nejpodstatnější je role odboru veřejné dopravy MD na podvodu v podobě ekonomického zázraku Arrivy, která vždy podá senzačně nižší nabídku, kterou pod rouškou „péče řádného hospodáře“ musí zkrátka objednatel MD vybrat. V případě prvního dějství z listopadu 2018 a souboru linek R21+R22+R24+R26 spočívala pseudo soutěž o nejnižší cenu dopravního výkonu v tom, že byl předložen 96 stránkový návrh smlouvy o závazku veřejných služeb s přílohami. Předmětná smlouva je dostupná veřejnosti v registru smluv https://smlouvy.gov.cz/smlouva/8128307 (ZDE) a k podvodu a manipulacím Odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy došlo v případě přílohy 8, která určuje rozsah služeb ve stanicích a byla pojmenována jako „Minimální požadavky na zajištění služeb ve stanicích“.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Vatikánská smlouva

Pane Havlíčku, proč se polovina poslanců hnutí ANO zdržela při hlasování o tzv. Vatikánské smlouvě? Chcete aby u nás byla církev stát ve státě? Proč jste nehlasovali proti? Dagmar Stöcklová

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Utajená návštěva a neradostné vyhlídky

15:49 Jiří Weigl: Utajená návštěva a neradostné vyhlídky

Pondělní glosa Jiřího Weigla