Petr Dufek: Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají

17.03.2022 13:44 | Komentář

Podle dnes zveřejněných dat ACEA registrace nových osobních vozů (můžeme chápat zjednodušeně jako prodeje) i v únoru meziročně poklesly. Tentokrát o 6,7 % na necelých 720 tisíc. Jde o další slabé číslo v řadě, které ukazuje, že trh se ještě od začátku pandemie zdaleka nepřiblížil dřívějšímu normálu.

Petr Dufek: Prodeje nových osobních automobilů v EU dál klesají
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Zatímco však v roce 2020 jej trápily odstávky výroby a lockdowny prodejců, od loňského roku je automobilový průmysl ve vleku nedostatku importovaných komponent, především čipů, k nimž se zřejmě přidají další komplikace způsobené válkou na Ukrajině.

Slabé prodeje tedy rozhodně nejsou primárně výsledkem nezájmu spotřebitelů a firem, ale stále ještě omezené nabídky nových vozů, na které zákazníci často dlouho čekají. Automobilky se přitom v posledních letech musejí vypořádávat nejenom s nedostatkem vstupů, ale i zpřísňující se regulací a prudce rostoucími náklady na suroviny a energie.

Podíváme-li se na výsledky prodejů v ročním vyjádření, trh se už přibližuje minimu dosaženému v létě 2013. Tehdy se ve dvanáctiměsíční kumulaci prodalo v zemích EU necelých 9,5 mil. vozů, zatímco v dobách největší slávy to bylo 13,3 mil. Nabídkový šok na trhu s automobily pokračuje a není proto žádným překvapením, že se odráží i na secondhandovém trhu, kde v řadě zemí (vč. ČR) rychle rostou ceny ojetin.

Při pohledu na jednotlivé skupiny výrobců je zřejmé, že se až na výjimky jejich prodeje v prvních dvou měsících letošního roku snížily. V absolutních číslech vykazuje největší pokles Stellantis (-17,5 %). Mezi ty, kteří v současné situaci naopak rostou, patří Hyundai a Toyota, jež mají výrobní závody i v ČR. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Ministerstvo pro vědu a výzkum

Můžete mě nějak přesvědčit, že toto ministerstvo není jen politickou trafikou? Protože ho stejně řídí lidi bez kompetence nebo vám snad přišla Langšádlová nebo teď Ženíšek kompetentní? A nezvládlo by agendu ministerstvo školství? Protože dřív to zvládalo. Jak to vysvětlíte?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lukáš Kovanda: Za nečekaně vysokou dubnovou inflaci může hlavně „habaďůra“ obchodních řetězců

18:00 Lukáš Kovanda: Za nečekaně vysokou dubnovou inflaci může hlavně „habaďůra“ obchodních řetězců

Komentář k důvodům vyšší než předpokládané dubnové inflace. Autor vychází z aktuálních dat ČSÚ a Blo…