Rudolf Mládek: Peníze na stavbu metra D nejsou?

30.05.2019 13:17

Po jednání premiéra Babiše a pražského primátora Hřiba, druhý jmenovaný uvedl:“ Neřekl bych, že nám peníze na stavbu metra slíbil, ale říkal jsem mu, že bez toho to nepůjde. A on si to zapsal na papírek, takže je to na dobré cestě.“

Rudolf Mládek: Peníze na stavbu metra D nejsou?
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek
reklama

Skutečnost, že si premiér něco někam napíše neznamená nic. Vzpomeňme, že Babiš chtěl s Prahou udělat dohodu o výstavbě „úřednické oblasti“ a k tomu Hřib prohlásil, že „Úřednická čtvrť v Praze není dobrý nápad“. (1) Je nepochybné, že takový výrok představuje kritiku plánu premiéra. Po jakékoliv kritice si politici málokdy padají kolem krku.

Horší je ale fakt, že primátor Hřib přiznává, že se sice zahájí přípravné práce na výstavbě metra trasy D, ale finančně výstavba celé trasy plně kryta není. Připomeneme, že náklady na výstavbu trasy metra D jsou očekávány ve výši 57 miliard korun. (2)

Logicky se objevují otázky, jak si to tedy dnešní pražští radní vlastně naplánovali. Pozemky nutné pro výstavbu metra D stále ještě nejsou dořešeny a peníze na samotnou stavbu také ne? Vždyť jenom průzkumné práce spolknou  téměř 1,3 miliardy. Praha vynaloží tyto peníze bez toho, že by měla jistotu, jak se stavba bude dále vyvíjet? Plán, že se cestující novým metrem svezou už v roce 2027 se, zdá se, ocitl poněkud na vodě.

Pravděpodobnost, že tato vláda přidá miliardy na stavbu pražského metra je spíše nízká. Ministryně financí Alena Schillerová v Poslanecké sněmovně připomněla, že tato vláda přidala krajům (tam patří i Praha) přes 15,7 miliardy korun a očekávat další peníze je s ohledem na připravovaný Národní investiční plán skoro nereálné. Navíc každý kraj by se proti „protěžování“ Prahy  mohl ohradit.

Reálnější se jeví možnost zvýšit limit pro úvěrové zatížení Prahy, který je zatím nízký, ale opět je to vláda resp. ministerstvo financí, které to údajně musí posvětit. Pokud tedy radní Prahy chtějí od vlády pomoc, musejí zvážit vzájemnou reciprocitu v dohodách o takové spolupráci. Protože zápis premiéra Babiše na nějakém papírku má psychologickou cenu uklidnění okamžiku, ale reálně neznamená nic.

Politika je uměním vyjednat zdánlivě nemožné. Přiznejme si, že zahajovat náročnou stavbu za situace nedořešených pozemků a nedostatečného finančního krytí bude vyžadovat od pražských radní mistrovské umění stav pozitivně zvrátit. A je-li vláda jediným místem, kde toho lze dosáhnout, pak nelze na taková jednání chodit bez reálné možnosti společné dohody. Praha je bohatá a tak s případným odmítavým stanoviskem vlády odůvodněným stanoviskem, že Praha má peněz dost, se snadno ztotožní i ti, co o věci samé nic nevědí. Aby se dobrý záměr stavby metra nerozplynul v nekonečné rozestavěnosti, bude pravděpodobně nutné dojít s vládou k nějaké přijatelné dohodě. Zatím se ale na obzoru nic takového nerýsuje.

(1) https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/hrib-urednicka-ctvrt-v-praze-neni-dobry-napad/1686231

(2) https://www.novinky.cz/domaci/505318-pruzkum-pro-metro-d-schvalen-kopat-se-zacne-za-mesic.html

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jiří Baťa: S objasněním Hamáčkovy cesty do Moskvy, bych byl opatrnější, pane Paroubku

21:13 Jiří Baťa: S objasněním Hamáčkovy cesty do Moskvy, bych byl opatrnější, pane Paroubku

Jiří Paroubek se v článku „Kroupo, hoď ručník do ringu!“ na Prvních zprávách notně opřel do investig…