Silvestrovský sexuální skandál z Německa, ale i jinde obrátil pozornost k tomuto tématu. Psycholog a psychoterapeut Daniel Štrobl, předseda etické komise vojenských psychologů, uvádí, že „sexualita tak, jak je vnímána běžnými vyznavači především sunnitského typu islámu, jenž je doma zejména na Předním východě a v severní Africe, prakticky neumožňuje její přirozené vybití“. Je to skutečně tak?
Nedá se to říci takto obecně ve vztahu k nějaké z větví islámu. Záleží totiž na celé řadě faktorů. Určitě platí, že je poměrně velký rozdíl mezi jednotlivými regiony, kde je sunnitský islám vyznáván. Je třeba si uvědomit, že sunnitský islám je velmi diferencovaný. Samozřejmě u těch striktnějších právních škol (výkladů islámu) to za jistých okolností může platit. V liberálnějších pojetích je to poněkud komplikovanější. Muslimský svět přeci jen prošel za těch čtrnáct set let, co islám existuje, nějakou proměnou. A je velký rozdíl, když se budeme bavit o situaci v Tunisku či Indonésii, nebo o zemích kolem Zálivu, kde je morálka skutečně dost striktní. Kromě toho v muslimském světě také stále hrají velkou roli rozdíly mezi venkovem a městem. Takže ve městě je morálka jiná než na venkově. Asi bude také platit, že v konzervativních komunitách, což jsou většinou venkovské a v hodně tradicionalistických regionech a systémech kolem Zálivu, něco podobného platit může. Byl bych ale velmi opatrný tvrdit, že to platí obecně pro celý sunnitský islám. Jinak řečeno, samotný islám není jedinou příčinou, i když třeba významnou. Další faktory jsou lokální či kmenové zvyklosti.
Pokud to tedy převedu na migranty přicházející do Evropy, tak u Syřanů prchajících z měst to až tolik neplatí na rozdíl třeba od Afghánců?
U Afghánců, kteří většinou jsou z vesnických lokalit, to tak být může. Protože z našeho pohledu je tato společnost velmi rigidní, prudérní, platí tam velmi přísná pravidla. Problém muže být například to, že za nevěstu musíte rodičům zaplatit, velmi často to bývají velké částky. U Syřanů je to komplikovanější. Velká část z nich sice přichází z měst, ale mnozí z nich do nich přišli relativně nedávno. Sýrie v posledních letech procházela dramatickými změnami, například kvůli suchu a neúrodě hodně lidí z venkova odešlo do měst. Takže to neznamená, že jsou už v této městské kultuře asimilovaní. Zároveň ale s událostmi v Německu, Švédsku a dalších zemích bych rozlišoval i další faktory. Třeba kriminální záležitosti. Svoji roli můžou jistě hrát nějaká specifika, ale jimi bych to neomlouval. Jde o kriminální chování, a tak je potřeba k tomu přistoupit. Mohla hrát roli nějaké provokace. Součástí toho bylo odvést pozornost a lidi okrást. Těch informací je relativně málo. Na druhou stranu – migrantů přišlo v loňském roce odhadem milion. Šedesát procent jsou mladí muži – to znamená šest set tisíc mladých mužů. A tady se bavíme o řádově desítkách či stovkách delikventů. Je ale pravda, že ten vztah k ženám je v mnoha ohledech problematický. Svoji roli můžou hrát náboženské i lokální věci.
Dá se říci, že právě přístup k ženám je největším kulturním rozdílem u lidí přicházejících z určitých oblastí do Evropy? A hlavně přicházejí do Německa a Švédska, kde je rovnoprávnost žen na hodně vysoké úrovni a ten kontrast je o to vyšší. Bude tohle dělat migrantům v jejich přizpůsobování se největší problém?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban