ParlamentníListy.cz
» Aréna » Rozhovory » Zdravé školství bez inkluze. Za sloganem si pevně stojím a stát budu. Ředitel školy od Okamury, který naštval Noru Fridrichovou, bez cenzury
Zdravé školství bez inkluze. Za sloganem si pevně stojím a stát budu. Ředitel školy od Okamury, který naštval Noru Fridrichovou, bez cenzury
22.09.2020 10:54 | Zprávy
ROZHOVOR Ředitel střední školy a zastupitel městské části Brno-Židenice Tomáš Anderle kandiduje do Senátu Parlamentu ČR za Brno-město ve volebním obvodu č. 60 a kandiduje i na šestém místě do zastupitelstva Jihomoravského kraje. Vzbudil emoce sloganem Zdravé školství bez inkluze na bannerech hnutí SPD s Tomiem Okamurou. „Jednoznačně odmítám nesmírně nákladný a neúčinný systém inkluzivního vzdělávání a podporuji děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami stejně tak, jako žáky běžné populace. Budu prosazovat rovný přístup napříč vzdělávací soustavou,“ stojí si stále za svým Anderle.
Foto:
Archiv TA
Popisek: Tomáš Anderle, kandidát do Senátu za SPD
reklama
Proč prosazujete zrušení inkluze ve školství?
Slovo inkluze znamená fakticky škola pro všechny. Spojuje obecnou a speciální pedagogiku. Tedy v početné třídě běžné školy se vzdělávají zdraví žáci, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, žáci jiného etnika, žáci s různým druhem postižení a žáci s mimořádným nadáním. V této heterogenní skupině všech aktérů výchovně vzdělávacího procesu nelze uspokojovat skutečné vzdělávací potřeby, nelze přistupovat ke každému žákovi individuálně, vést diferencovanou výuku a střídat metody práce, byť je často učiteli nápomocen asistent pedagoga.
Pedagogičtí pracovníci jsou často frustrováni, přetěžováni a jejich práce je nesmírně náročná. Vystavují se skutečnému syndromu vyhoření. Školy nejsou mnohdy připraveny pro inkluzi po stránce materiální, technické ani personální. V této třídě nelze uplatňovat ani metody kompenzační a reedukační vzhledem k žákům s handicapem. Je paradoxní, že záměrem je podpora odborného polytechnického vzdělávání a řemesel. Ale realita je taková, že z takové třídy mnoho žáků s podnětného rodinného prostředí se uchází o přijetí na víceletá gymnázia, poněvadž to cítí jako jedinou alternativu pro svůj další růst.
Hovořil jste o nerovných podmínkách v inkluzivním vzdělávání. V čem je spatřujete?
Je to jednoduché, dle zdravého selského rozumu lze vyvodit, že pokud je dnes možné inkludovat dítě s handicapem do běžných škol, proč nelze dítě, třeba s chronickým onemocněním zařadit k přijímacímu řízení na střední školu zřízenou pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Tito žáci, byť projevují zájem o výše uvedenou školu, dnes nedostanou doporučení ke vzdělávání ze strany školského poradenského zařízení. Nerovné podmínky shledávám třeba i v oblasti přidělování asistenta pedagoga. Proč nemohou mít žáci s mimořádným nadáním právo na asistenta pedagoga tak, jako handicapovaní žáci, když obě skupiny patří pod jednu vyhlášku?
Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Vždyť ti politici zastupují spoustu občanů, kteří jim asi z nějakého důvodu dali svůj hlas. A i když jde zjevně o kritiky toho, jak EU funguje, upřímně, není ta kritika na místě a obecně není kritika potřeba? Nemyslíte, že je třeba, aby se fungování EU změnilo? Na mě to teď působí tak, že tam rozhod...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
Jinde na netu:
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.