Když v šedesátých letech minulého století došlo k významnému rozmachu místní automobilky, bylo třeba zajistit bydlení pro její zaměstnance. A tak začala rozsáhla rekonstrukce a proměna Mladé Boleslavi ve „velkoměsto“. Právě takové málo známé příběhy hledá výzva Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska, kterou společně vypsal Nadační fond ŠKODA AUTO a nadační fond Bohemian Heritage Fund.
„Embéčko“ do každé rodiny
Legendární Škoda 1000 MB, tzv. embéčko, znamenala v roce 1954 zlom nejen v českém automobilovém průmyslu, ale i v rozvoji Mladé Boleslavi. V šedesátých letech vznikla nová továrna, která umožňovala sériovou výrobu 400 až 500 vozů denně. Více než polovina ze 443 141 vyrobených vozů, cenově dostupných široké veřejnosti, se prodala do západního Německa, Rakouska a Velké Británie a podnik se tak stal důležitým zdrojem zahraničních příjmů státu. Pro zaměstnance automobilky bylo potřeba zajistit nové bydlení, a tak byla pod vedením hlavního architekta Osvalda Döberta zahájena rozsáhlá bytová výstavba na náměstí Republiky, která představovala 1 880 bytů pro 7 420 obyvatel.
Zahraniční ohlasy
Do historického centra města tak vstoupila moderní panelová zástavba a její autor Osvald Döbert musel čelit počáteční skepsi místních obyvatel. Přestože v navrženém projektu nové budovy koexistovaly s těmi původními, i tak se muselo zbourat třiatřicet starých bytů a několik hospodářských budov. Soulad nového a starého však není jediným prvkem, kterým se výstavba sídliště v Mladé Boleslavi vymykala tehdejší realitě. Jednalo se o čistě autorský projekt, navíc s výjimečnou propagací, jehož realizace proběhla tak rychle, že zaujal i odborníky a zahraniční tisk v Itálii, Velké Británii, Francii, Švýcarsku, Holandsku i Německu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV