„Embéčko“ proměnilo Mladou Boleslav ve velkoměsto

27.01.2021 11:07 | Zprávy

Osobnost architekta Osvalda Döberta (1917-1999) si dnes v Mladé Boleslavi vybaví asi jen málokdo, přestože tento rodák z Loun, projektant a odborný publicista, který patřil také k architektům Pražského hradu, podobu města zásadně ovlivnil.

„Embéčko“ proměnilo Mladou Boleslav ve velkoměsto
Foto: cenapp.cz
Popisek: Mladá Boleslav

Když v šedesátých letech minulého století došlo k významnému rozmachu místní automobilky, bylo třeba zajistit bydlení pro její zaměstnance. A tak začala rozsáhla rekonstrukce a proměna Mladé Boleslavi ve „velkoměsto“. Právě takové málo známé příběhy hledá výzva Zapomenuté příběhy Mladoboleslavska, kterou společně vypsal Nadační fond ŠKODA AUTO a nadační fond Bohemian Heritage Fund.

„Embéčko“ do každé rodiny

Legendární Škoda 1000 MB, tzv. embéčko, znamenala v roce 1954 zlom nejen v českém automobilovém průmyslu, ale i v rozvoji Mladé Boleslavi. V šedesátých letech vznikla nová továrna, která umožňovala sériovou výrobu 400 až 500 vozů denně. Více než polovina ze 443 141 vyrobených vozů, cenově dostupných široké veřejnosti, se prodala do západního Německa, Rakouska a Velké Británie a podnik se tak stal důležitým zdrojem zahraničních příjmů státu. Pro zaměstnance automobilky bylo potřeba zajistit nové bydlení, a tak byla pod vedením hlavního architekta Osvalda Döberta zahájena rozsáhlá bytová výstavba na náměstí Republiky, která představovala 1 880 bytů pro 7 420 obyvatel.

Zahraniční ohlasy

Do historického centra města tak vstoupila moderní panelová zástavba a její autor Osvald Döbert musel čelit počáteční skepsi místních obyvatel. Přestože v navrženém projektu nové budovy koexistovaly s těmi původními, i tak se muselo zbourat třiatřicet starých bytů a několik hospodářských budov. Soulad nového a starého však není jediným prvkem, kterým se výstavba sídliště v Mladé Boleslavi vymykala tehdejší realitě. Jednalo se o čistě autorský projekt, navíc s výjimečnou propagací, jehož realizace proběhla tak rychle, že zaujal i odborníky a zahraniční tisk v Itálii, Velké Británii, Francii, Švýcarsku, Holandsku i Německu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Opravdu potřebujeme migranty?

Řada politiků včetně vás tvrdí, že ano, protože Evropa stárne a chybí pracovní síla. Ale není to chyba vás politiků, že jste neudělali více pro vyšší porodnost? A s tou prací není spíš problém v tom, že firmy hledají levnou pracovní sílu, že kdyby platili v ČR určitě více, že by nebyl nedostatek záj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kopřivnice: Bikeři vyrazí na novou trasu Drtiče v sobotu ráno

16:21 Kopřivnice: Bikeři vyrazí na novou trasu Drtiče v sobotu ráno

V sobotu v 7:30 startuje na stadionu Emila Zátopka 28. ročník poloorientačního mtb maratonu Kopřivni…