V listopadu loňského roku proběhly na školách audity. Na ty navázal odborný interaktivní seminář „Bezpečnost škol a školských zařízení – školy po bezpečnostním auditu“. 18. ledna se v Centru Louka sešli představitelé asociace se zástupci škol, města, městské policie a státní policie, aby mohli diskutovat výstupy auditů.
Na úvod semináře vystoupil prezident Asociace bezpečná škola Libor Sladký. Zdůraznil, že děti mezi 6. a 18. rokem tráví ve školách jednu třetinu dne. A je to škola, která nese v této době za děti odpovědnost. Ve světle množících se zpráv o útocích na školách je podle něho důležité znát odpovědi na otázku, jak dobře je na tom škola v oblasti prevence. Každou školu je přitom nutné posuzovat individuálně. Jinak je nutné přistupovat ke škole na sídlišti, jinak ke škole na důležité křižovatce. „Školy jsou připraveny na požární poplach, probíhají i pravidelná cvičení, naším cílem ale je, aby byly připraveny i na další mimořádné a složité situace, jako jsou třeba útoky ve škole,“ uvedl Sladký.
Jak zatím hodnotíte kroky zvoleného prezidenta Petra Pavla?Anketa
Objektivní a subjektivní rizika, varovné signály nebo jak odhadnout míru nebezpečí popsal ve svém příspěvku Tibor A. Brečka z psychologické sekce asociace.
Znojemského semináře se zúčastnil i Milan Fára z Odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra. Ten se ve své přednášce zaměřil na bezpečnost škol z pohledu svého odboru. Vyzdvihl ale zároveň aktivní přístup Znojma k dané problematice. Nasazení pro věc zhodnotil jako příkladné.
„Jako velký přínos celého projektu, i když ještě není u konce, považuji již to, že se vedení škol a osoby odpovědné za zajištění podmínek bezpečnosti ve školách začali danou věcí zaobírat. Školy komunikují s odborníky o problematice, které se dosud reálně věnovalo mizivé procento škol v ČR,“ zhodnotil za iniciátora projektu Karel Rivola, manažer bezpečnosti kriminality z Městské policie Znojmo.
Podobně o projektu mluví i místostarosta Znojma Jan Blaha, který má školství ve své gesci. „Je důležité, aby město jako zřizovatel škol podporovalo zdravý aktivní přístup škol. Nechceme budit falešný pocit, že nás se žádný z incidentů, který vídáme v médiích, netýká. Zároveň nechceme vyvolávat pocit strachu, že ve škole číhá nebezpečí na každém rohu. Cílem projektu Naše bezpečná škola není ani za každou cenu hledat chyby v nastavení bezpečnostních opatření škol. Chceme hledat cesty, jakým způsobem pokračovat dále a zvyšovat odolnost škol proti bezpečnostním hrozbám,“ vysvětlil Blaha.
Představitelé škol připouštějí, že na začátku projektu u nich převládala rozpačitost, protože nevěděli, co mohou očekávat. „Obavy nás opustili po absolvování úvodního semináře. Pochopili jsme, že je to pro nás příležitost, jak učinit školu ještě bezpečnější. Myslím si, a výsledky auditu tomu daly zapravdu, že máme interní bezpečnostní opatření nastavená dobře, nemůžeme ale vyloučit chyby pramenící z určité provozní slepoty. Proto bylo dobré přizvat odborníky, kteří nás upozornili na slabá místa a navrhli vhodná řešení. Cesty k nápravě jsou na naší škole již v chodu,“ popsala ředitelka ZŠ Václavské náměstí Renata Jahodová.
V další fází projektu, která následuje po lednovém semináři, mohou představitelé škol individuálně konzultovat výsledky svých auditů s odborníky z asociace, aby mohli v případě potřeby nastavit či aktualizovat organizační a bezpečnostní opatření ve svých školách. S těmi pak budou seznámeni všichni pracovníci škol a následně i rodiče.
Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
autor: PV