Ministryně Schillerová: Nelze souhlasit s tezí EK, že jednomyslnost je hlavní překážkou pokroku

20.03.2019 16:14 | Zprávy

Projev na 7. schůzi Senátu 20. března 2019 k sdělení Evropské komise – Kroky k zajištění efektivnějšího a demokratičtějšího rozhodování v daňové politice EU

Ministryně Schillerová: Nelze souhlasit s tezí EK, že jednomyslnost je hlavní překážkou pokroku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministryně financí Alena Schillerová k výsledkům státního rozpočtu za rok 2018

Děkuji za slovo, pane místopředsedo, dámy a pánové.

K projednání se předkládá Sdělení Evropské komise, adresované Evropskému parlamentu, Evropské radě a Radě, které nese název „Kroky k zajištění efektivnějšího a demokratičtějšího rozhodování v daňové politice EU“. Toto sdělení bylo zveřejněno v lednu 2019.

Hlavní myšlenkou je plán na postupné opuštění principu jednomyslnosti ve vybraných oblastech daňové politiky EU a jeho nahrazení hlasováním kvalifikovanou většinou. Současně má být místo zvláštního legislativního postupu uplatňován řádný legislativní postup, což by znamenalo větší zapojení Evropského parlamentu do rozhodování v oblasti daní. V současnosti má Evropský parlament jen konzultační roli a Rada k jeho stanovisku nemusí přihlédnout. Změna má být provedena, aniž by došlo ke změně primárního práva. Podle Evropské komise má být využito zejména obecné překlenovací ustanovení, které je upraveno v čl. 48, odst. 7 Smlouvy o EU. Toto ustanovení se také někdy nazývá „Pasarela“.

Podle tohoto ustanovení může Evropská rada jednomyslně rozhodnout o přechodu z jednomyslnosti na kvalifikovanou většinu nebo změně legislativního postupu ze zvláštního na řádný. Takový plán má být oznámen národním parlamentům, které mají možnost do 6 měsíců vyslovit svůj nesouhlas. V případě vyslovení nesouhlasu, byť jediným vnitrostátním parlamentem, se rozhodnutí o změně hlasovací procedury nepřijme.

Jaké mají být další kroky? Podle plánu Komise má ke změně hlasování a legislativní procedury dojít postupně ve dvou krocích. O prvním kroku se má podle Komise začít jednat urychleně a druhý krok se má zvážit do roku 2025. První krok má zahrnovat dvě oblasti. První oblast má zahrnovat opatření bez přímého dopadu na daňové základy nebo sazby. To znamená, např. oblast spolupráce proti daňovým únikům. Druhá oblast má zahrnovat opatření, kdy zdanění podporuje jiné politické cíle, např. boj proti změně klimatu či ochranu životního prostředí. V této souvislosti by mohlo dojít k použití zvláštní přechodové klauzule pro oblast životního prostředí, případně předpisu především fiskální povahy. Viz čl. 192, odst. 2 SFEU. O jejím uplatnění rozhoduje jednomyslně Rada, přičemž národní parlamenty nejsou konzultovány.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Jak přesně plánujete řešit financování ubytovaní v domovech pro seniory?

Je nebo není pravda, že by si to museli hradit ze svého i třeba za cenu toho, že by museli rozprodat svůj majetek? A pokud ano, co by se stalo, kdyby třeba svůj byt či dům darovali někomu v rodině, což je podle mě správné a dost to řeší i problém s bydlením? Nevytloukáte klín klínem?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Pražské byty jsou nejdražší ze všech evropských metropolí

7:06 Okamura (SPD): Pražské byty jsou nejdražší ze všech evropských metropolí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k cenám bydlení v Praze.