Liberální institut: Liberalizace předpisů, digitalizace a školné – recepty pro školství

06.12.2023 7:23 | Tisková zpráva

Pokud má dojít k navýšení počtu školek, stát by měl snížit nyní přehnané hygienické a funkční požadavky pro jejich zakládání. Pro základní a střední vzdělávání by měla být stanovena jednotná koncepce digitalizace, která bude v průběhu let pouze parametricky upravována.

Liberální institut: Liberalizace předpisů, digitalizace a školné – recepty pro školství
Foto: Facebook
Popisek: Liberální institut - logo

Vzdělávání v oblasti digitalizace by se nemělo týkat pouze dětí, ale i učitelů. Problémy s financováním vysokých škol by vyřešilo zavedení školného v kombinaci se systémem podpory pro studenty se slabším socioekonomickým zázemím. Takové jsou hlavní závěry třetí části série Založeno na faktech, kterou dnes vydává Liberální institut.

Čtyřdílná studie Založeno na faktech vychází postupně po částech. Třetí část studie je zaměřená na oblast vzdělávání a navazuje studie o energetice a zemědělství, které byly publikovány v předchozích týdnech.

„Hlavním tématem stávky škol, která proběhla v pondělí 27. 11. bylo zejména nedostatečné financování škol, které je patrné i z mezinárodního srovnání s ostatními zeměmi OECD. V oblasti terciálního vzdělávání však místo navyšování rozpočtů ze strany MŠMT vidíme cestu spíše v zavedení školného pro studenty. Střízlivá analýza bez emocionálního nebo ideologického zabarvení nám ukazuje, že školné zlepšuje financování škol, úroveň výuky a motivuje studenty k lepším akademickým výsledkům. Pokud je vhodně nastavena politika dávek a stipendií, nedochází ani k výraznému růstu bariér pro chudší studenty,“ uvádí národohospodářský analytik a autor studie Jan Šincl.

Popis současné situace českého zemědělství a jeho problémů i návrhy reforem jsou obsahem studie, která je k přečtení na našem webu ZDE.

Studie Založeno na faktech vychází po částech během listopadu a prosince. Po energetice, zemědělství a vzdělávání bude následovat ještě oblast regulace životního stylu. Jde o jednu ze studií, které daly dohromady ekonomické think-tanky podobné Liberálnímu institutu v řadě dalších evropských zemí (v Německu, Francii, Polsku, Itálii, Řecku, Rumunsku a Španělsku). Studii pro celou EU dává dohromady v Bruselu sídlící think-tank Epicenter, který rovněž celý projekt koordinuje.

„Epicenter celý projekt řídí, rovněž poskytuje finanční prostředky na výzkum a informační kampaň. Studie, kterou dnes zveřejňujeme, je ovšem dílem výhradně naším. Liberální institut si sám vybral oblasti, ve kterých bádal a sám zvolil metodiku. Analytické práce probíhaly od září do listopadu letošního roku,“ dodává Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu.

Liberální institut je nestátní, nezávislá, nezisková organizace, jejímž cílem je rozvíjet a aplikovat ideje a programy založené na principech klasického liberalismu. Jeho aktivity jsou založené na hodnotách svobody jednotlivce, vlády s omezenými pravomocemi, volného trhu a míru. Jde o tradiční český think-tank, založený již v roce 1989.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Je podle vás správné, že třetí nejsilnější frakce nemá žádné zastoupení ve vedení EP?

Vždyť ti politici zastupují spoustu občanů, kteří jim asi z nějakého důvodu dali svůj hlas. A i když jde zjevně o kritiky toho, jak EU funguje, upřímně, není ta kritika na místě a obecně není kritika potřeba? Nemyslíte, že je třeba, aby se fungování EU změnilo? Na mě to teď působí tak, že tam rozhod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS ČR: Přivítali jsme zahraniční delegaci ze Saska a Bavorska

22:28 HZS ČR: Přivítali jsme zahraniční delegaci ze Saska a Bavorska

Ve dnech 25.7 a 26. 7. se v budově GŘ HZS ČR uskutečnilo pracovní jednání se zástupci Saska a Bavors…