Zatímco první část večera, opatřeného podtitulem „Vzpomínky, osudy a fantazie“, je zadána pro díla, která se dotýkají pohnutých událostí i lidských osudů na pozadí 20. století, po přestávce bude hlavní důraz přesunut na tvorbu romantického bouřliváka plnou citu a vášní, hudbu, které je rozhodně cizí klasická vyrovnanost se všemi pravidly a zásadami, hudbu převratnou a nebývale inspirativní. Ve skladbách Martinů, Korngolda a Berlioze pozvedne taktovku šéfdirigent tělesa Ondrej Lenárd, který – stejně jako v úvodu loňské sezony – přizval ke spolupráci Jana Mráčka.
Proč tohle déjà vu? Vysvětlení přišlo od pana šéfdirigenta: „Jana Mráčka považuji za nezměrný talent, neváhám říct úžasnou osobnost českého interpretačního umění. Nesmírně si vážím jeho skromnosti a pokory vůči umění, jeho obdivuhodného mistrovství, virtuozity a obrovského muzikantského daru. Přizval jsem ho bez váhání, takové mladé želízko v ohni musíme přece podporovat. Těší mě i to, že vstřícně přistoupil k uvedení velmi závažného titulu 20. století, Koncertu pro housle D dur Ericha Wolfganga Korngolda. Zároveň nezastírám, že jsme si tak přichystali poněkud tvrdý dramaturgický oříšek. S jakým dílem ho uvést v jednom programu, čím koncert zahájit? Spontánně mě napadla neobyčejně silná skladba Bohuslava Martinů Památník Lidicím. Propojí se tak tragédie vyhlazené obce a složitý úděl skladatele Korngolda. I když je to smutný začátek, myslím, že bychom na kruté válečné časy neměli zapomínat,“ přibližuje své úvahy nad dramaturgií zahajovacího koncertu sezony šéfdirigent SOČRu Ondrej Lenárd.
Na pocity, s nimiž vstupuje do 91. koncertní sezony, jsme se zeptali také ředitele SOČRu Jakuba Čížka: „S potěšením i hrdostí tvrdím, že nová sezona SOČRu nemá slabých míst. V mnohém navazujeme na loňskou výroční sezonu, zejména v dramaturgii. Pozvali jsme několik výrazných osobností z řad sólistů i dirigentů, a já se proto těším na každý jednotlivý koncert. Zahájit sezonu nelze jinak než s panem šéfdirigentem, jehož velké umění a cit pro silné osudy a příběhy se projeví nejvíce v partiturách, jakou je právě Berliozova Fantastická symfonie.“
PROGRAM:
Bohuslav Martinů (1890–1959): Památník Lidicím
Erich Wolfgang Korngold (1897–1957): Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35
Hector Berlioz (1803–1869): Fantastická symfonie, epizoda ze života umělcova, op. 14
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Ondrej Lenárd, dirigent
Jan Mráček, housle

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva