Železniční stanice Martinice v Krkonoších a Sbor Doktora Karla Farského v Semilech - nové informační letáky z cyklu Chraňme památky

31.12.2016 14:35

Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Liberci ve spolupráci s Libereckým krajem vydal dvojici informačních letáků z edice Chraňme památky! Letáky představují dvojici kulturních památek, které byly prohlášeny Ministerstvem kultury ČR v roce 2016, a to Železniční stanici Martinice v Krkonoších a Sbor Dr. Karla Farského v Semilech.

Železniční stanice Martinice v Krkonoších a Sbor Doktora Karla Farského v Semilech - nové informační letáky z cyklu Chraňme památky
Foto: red
Popisek: Národní památkový ústav

Informační letáky vycházejí ve třech jazykových mutacích – čeština, němčina a polština. Leták obsahuje jednoduchou orientační mapu, GPS souřadnice i QR kód. Distribuce bude zajišťována prostřednictvím městských informačních center v regionu, přímo na památkách a zájemce má možnost letáky získat i na územním odborném pracovišti Národního památkového ústavu v Liberci. Autory textů jsou pracovníci libereckého pracoviště Národního památkového ústavu Petr Freiwillig (Martinice v Krkonoších) a Petra Šternová (Semily).

Sbor Dr. Karla Farského v Semilech-Podmoklicích byl postaven v roce 1938 dle návrhu architekta a stavitele Vladimíra Krýše. Představuje nejhodnotnější novostavbu tehdejší Církve československé ze sedmi realizací v Libereckém kraji a jednu z nejoriginálnějších v rámci prvorepublikového Československa. Sbor si i po generální opravě zachoval z velké části své původní architektonické řešení a celou řadu původních konstrukcí a prvků, včetně vybavení interiéru.

Železniční stanice Martinice v Krkonočších jako komplex budov a systém funkčního staničního zabezpečení je živou ukázkou historie, která se dožila současnosti v téměř nezměněné podobě. Srovnatelný funkční celek se díky probíhající automatizaci železnice v České republice již dnes nevyskytuje a jeho význam je jednoznačně nadregionální, celostátní. Výjimečnost stanice, coby kulturního statku dokládajícího způsob výstavby, provozování, organizace a návěstění dráhy, spočívá v dnes již unikátní celistvosti dochovaných budov a zařízení, navíc z větší části provozovaných, tj. se zajištěným využitím a původní funkční náplní. Je unikátní zejména počtem a rozmanitostí mechanických návěstidel, naprostou raritou jsou návěstidla seřaďovací.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

Důchodová reforma

Tvrdíte, o důchodové reformě jednáte i s laickou veřejností. Jak? Kde? Jsem si ničeho takového nevšiml. A myslíte, že má smysl schvalovat něco, na čem se aspoň z větší části neshodnete s opozicí? K čemu reforma, kterou jiná vláda zase zruší, což už se stalo? Nebylo třeba chybou, že jste s opozicí ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Výroba vepřového masa se v prvním čtvrtletí meziročně mírně zvýšila

11:27 ČSÚ: Výroba vepřového masa se v prvním čtvrtletí meziročně mírně zvýšila

V 1. čtvrtletí 2024 se na jatkách vyrobilo celkem 109 381 tun masa, meziročně o 0,8 % více, z toho v…