Frrrr sem, frrrr tam. V Indii si objednali víc letadel než USA

20.06.2023 10:56

Zatímco v Evropě se letecká doprava začíná omezovat, v Indii zažívá nefalšovaný boom. Indické aerolinky IndiGo totiž právě objednaly největší počet dopravních letadel v historii. Rovných pět set Airbusů A320. Druzí? Opět Indové, opět tento rok, 470 letadel. Podobné počty naposled objednala americká aerolinka v roce 2011. Pokud jde o emise, letecká doprava je právě jedna z nejhorších.

Frrrr sem, frrrr tam. V Indii si objednali víc letadel než USA
Foto: Archiv
Popisek: Airbus A220 - JetBlue

Anketa

Je třeba, aby si bezpečnostní složky dávaly pozor na Rusy, kteří u nás žijí?

14%
86%
hlasovalo: 21919 lidí
Jak je známo, Evropská unie chce bojovat proti klimatické změně a do roku 2050 učinit z Evropy emisně neutrální kontinent. Jednou z oblastí, která zřejmě padne za oběť této snaze, je cestování letadlem, minimálně to vnitrostátní. V květnu začal platit zákaz ve Francii, která ho má definovaný tím stylem, že cesta, která by vlakem trvala do dvou a půl hodin nesmí být absolvována letadlem. A Francie hodlá bojovat i se soukromými tryskáči, jejich ministr dopravy uvedl, že stát nemůže tolerovat superboháče létající v soukromých letadlech, když veřejnost musí snášet omezení kvůli snaze snížit emise.

Podle serveru Euronews se o zákazu leteckého cestování vně státu hovoří i v jiných zemích, například ve Španělsku. Kromě toho, Rakousko dalo podmínku svým aerolinkám, že jim sice poskytne podporu kvůli covidu, ale jen pokud zruší všechny linky, kde by cesta vlakem trvala méně než tři hodiny. V praxi tím byla zrušena jediná, trasa Vídeň–Salzburg. Německo a Belgie tyto lety zase více daní.

Podle studie z minulého roku přispívá letecká doprava ke globálnímu oteplování celými čtyřmi procenty, což je více než individuální emise většiny zemí. Kromě CO2 produkuje spalování leteckých paliv i další zplodiny, které ovlivňují atmosféru, a tedy i změnu klimatu. Letadlo odhadem vyprodukuje za hodinu stokrát více oxidu uhličitého než autobus nebo vlak.

Jenže zatímco v Evropě se omezuje, v Indii letecká doprava zažívá nefalšovaný boom, na kterém vydělá společnost Airbus. Jak informovala stránka Indian Aerospace Defence News, indické aerolinky IndiGo si od této společnosti objednaly pět set strojů A320.

Jak nejen tento účet, ale i řada dalších upozorňuje, toto je největší objednávka letadel v celé historii. Kromě toho, druhá největší objednávka letadel je také z Indie, indické Air India si objednaly 470 letadel. Teprve na třetím místě jsou American Airlines, které si objednaly 460 strojů, a to v roce 2011. Pro srovnání, České aerolinie mají jen jeden Airbus 320-200 a mají ho zapůjčený od leasingové společnosti.

Airbus A320 pochází z konce osmdesátých let, poprvé vzlétl v únoru 1987, o rok později už jej do flotily zařadily aerolinky Air France. Kapacita letadla je 186 cestujících. U leteckých společností slouží dodnes a z této rodiny bylo dosud vyrobeno 10 798 strojů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Šebesta

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Blyatmobil.“ Ruský vynález se chytil. Odhalil ukrajinskou slabinu

21:33 „Blyatmobil.“ Ruský vynález se chytil. Odhalil ukrajinskou slabinu

Ruským tankům nazývaným „blyatmobiles“ nebo „želví tanky“ či „bitevní stodoly“ se dostává pozornosti…