Bývalý volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík přiznal v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že díky agentuře Médea získala sociální demokracie výrazné slevy na billboardy a novinové inzeráty. Podle HN tak nejsilnější parlamentní strana ušetřila desítky milionů korun. Majitel agentury Médea Jaromír Soukup ale v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz poukazuje na to, že o slevách rozhodují vydavatelství.
Dnešní Hospodářské noviny uveřejnily materiál mapující výdaje politických stran na předvolební kampaně. Jak byste komentoval výši slev a práci mediální agentury Médea při volební kampani ČSSD?
Domnělá kontroverze spočívající v „podezřele vysokých slevách" při nákupu inzerce je velmi jednoduše vysvětlitelný obchodní postup. Za prvé: výši slev z ceníků jednotlivých vydavatelství neurčuje Médea ani jiná mediální agentura, ale vydavatelství sama. Proto novináři, pokud chtějí zkoumat výši poskytnutých slev politickým stranám, by měli pozornost soustředit na vydavatelství, která o nich rozhodují. Agentura je jménem svých klientů včetně politických stran jen vyjednává.
Za druhé: Tzv. ceníkové ceny vyplývající z monitoringu mediálních výdajů jsou opravdu špatným základem. Mají sloužit primárně jako monitoring výdajů u konkurenčních produktů a poměřování jednotlivých kampaní a nikoliv jako zkoumání výše výdajů jednotlivých firem nebo subjektů. Nelze z nich vyčíst v podstatě nic, protože jsou velmi, velmi nepřesné, i když jsou veřejně dostupné a patří jako jedny z mála v této oblasti mezi otevřené zdroje. Jako příklad zavádějících nepřesností uvedu například veřejnou informaci, že do své vlastní propagace investovala Economia (vydavatel Hospodářských novin), za rok 2010, 427 milionů korun a Mafra (vydavatel MF Dnes) 1,472 miliardy korun. Obě čísla nepochybně neodpovídají realitě.
Finanční podporu ČSSD prostřednictvím zlevněné kampaně tedy odmítáte?
ČSSD byla váženým a dobrým klientem. Jejím jménem jsme vyjednali nejlepší možné podmínky na trhu v dané době a v daných médiích. Tato schopnost vyplývající i z postavení Médey na trhu je komerčními klienty oceňována. Ani jeden volební inzerát, ani jednu billboardovou plochu jsme neprodali ČSSD pod nákupní cenu. Otázka na výše slev a prodejní ceny inzerce musí směřovat na vydavatele a majitele médií.
Existuje nějaké transparentní řešení?
Volební kampaně, jakkoliv jsou pro veřejnost krátkodobě velmi viditelné, nejsou rozhodující částí byznysu agentur ani médií. Diskuse o regulaci poskytovaných slev médii nebo celkových výdajů by jistě věci prospěla a já ji vítám. Není přeci správné, abychom byli v médiích napadání za schopnost obratného vyjednávání a komerčními klienty za stejnou činnost oceňováni.
K věci:
- Tvrdík radí ODS: Méně krást, pak budou peníze na kampaň
- Tvrdík: Nepravdivé informace o výši naší kampaně už řeší právníci
- Sobotka: Žádáme zavedení limitu na volební kampaně
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: az