Průšvih Renault. A další trápení Macrona kvůli Ukrajině. Dost zlé

04.03.2022 10:26 | Komentář

Ruská invaze na Ukrajinu má zcela zásadní vliv i na politické dění ve Francii, kterou již brzy čekají ostře sledované prezidentské volby. Pro ParlamentníListy.cz situaci hodnotí publicista a filozof Matěj Široký.

Průšvih Renault. A další trápení Macrona kvůli Ukrajině. Dost zlé
Foto: archiv M. Široký
Popisek: Publicista a filozof Matěj Široký

Jak ukrajinská krize poznamenává francouzské volby? Nečekaný útok a invaze Ruska na Ukrajinu zaskočily mnohé a mezi nimi určitě francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Ten ještě po šestihodinovém setkání s Vladimirem Putinem 7. února v Moskvě tvrdil, že k eskalaci nedojde a že mu ruský prezident dal slovo. Ještě než však Macronovo letadlo přistálo v Paříži, Putinův mluvčí popřel jakoukoliv slíbenou záruku. V každém případě skončila Macronova mise neúspěchem, konfliktu se mu zabránit nepodařilo. Historie bude jednou vůči diplomatickým schopnostem prezidenta Macrona jistě velmi přísná.

Pozice Francie ve vztahu k Rusku je velice těžká. Tato země se dlouhodobě snažila nacházet kompromis mezi ekonomickými zájmy a obhajobou lidských práv v Rusku. Byla kritická i k ruské zahraniční politice. Bývalý prezident Francois Hollande v roce 2014 zrušil kontrakt na předání dvou lodí Mistral Rusku jako odpověď za obsazení Krymu. S příchodem Emmanuela Macrona se měla otevřít nová éra rusko-francouzských vztahů, která měla po vzoru Německa stát čistě na obchodních kontaktech. Macron tak poslední léta vše stavěl na tomto merkantilismu.

V médiích se jako hlavní ekonomický zájem často zmiňuje dostavba Nord Streamu, ale zapomíná se, že přes 700 francouzských firem má své pobočky v Rusku. Mezi ně patří velké společnosti jako Total nebo Renault. Některé se z ruského trhu stáhnou anebo budou nuceny odejít. Putin vyhrožuje, že odvetou za ekonomické sankce může být znárodnění zahraničních investic. Zde by Francie utrpěla těžké ztráty.

Firma jako Total se z toho dostane, protože ceny energií jí nahrávají. Ale v případě Renaultu to bude velmi těžké. Ten v Rusku vlastní populární značku Lada a na tamním trhu se mu dařilo. Renault je v těžké situaci, protože v covidovém roce 2020 utrpěl rekordní ztrátu 8 miliard eur. V roce následujícím se mu již podařilo své hospodaření zlepšit a letošek měl být přelomový a definitivně potvrdit návrat Renaultu do zelených čísel. Ale vzhledem k situaci se to nestane. Akcie Renaultu od začátku celého konfliktu výrazně ztratily na své hodnotě. Nesmíme zapomínat, že francouzský stát vlastní 15 % této společnosti.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Matěj Široký

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Naše země nevzkvétá

Myslíte, že viníkem toho, proč lidé odchází za lepším na západ je EU? Podle mě jsou na vině tyto vlády a hlavně ti, co tu vládli před rokem 89. A z čeho vychází teze, že bysme byli bez EU bohatší, a poslední, na co se chci na základě toho vašeho článku zeptat je ta kritika dovozu zboží. Nemáte opět...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Netetujeme si lvíčky na ruce, nechodíme jako bruselské hranolky.“ A pak přišla Černochová a přidržela Lipavskému tácek s klobásou

9:10 „Netetujeme si lvíčky na ruce, nechodíme jako bruselské hranolky.“ A pak přišla Černochová a přidržela Lipavskému tácek s klobásou

„Myslím si, že je taky docela úspěch, že si Honza Lipavský neušpinil košili, protože vždy, když já j…