Průšvih Renault. A další trápení Macrona kvůli Ukrajině. Dost zlé

04.03.2022 10:26 | Komentář

Ruská invaze na Ukrajinu má zcela zásadní vliv i na politické dění ve Francii, kterou již brzy čekají ostře sledované prezidentské volby. Pro ParlamentníListy.cz situaci hodnotí publicista a filozof Matěj Široký.

Průšvih Renault. A další trápení Macrona kvůli Ukrajině. Dost zlé
Foto: archiv M. Široký
Popisek: Publicista a filozof Matěj Široký

Jak ukrajinská krize poznamenává francouzské volby? Nečekaný útok a invaze Ruska na Ukrajinu zaskočily mnohé a mezi nimi určitě francouzského prezidenta Emmanuela Macrona. Ten ještě po šestihodinovém setkání s Vladimirem Putinem 7. února v Moskvě tvrdil, že k eskalaci nedojde a že mu ruský prezident dal slovo. Ještě než však Macronovo letadlo přistálo v Paříži, Putinův mluvčí popřel jakoukoliv slíbenou záruku. V každém případě skončila Macronova mise neúspěchem, konfliktu se mu zabránit nepodařilo. Historie bude jednou vůči diplomatickým schopnostem prezidenta Macrona jistě velmi přísná.

Pozice Francie ve vztahu k Rusku je velice těžká. Tato země se dlouhodobě snažila nacházet kompromis mezi ekonomickými zájmy a obhajobou lidských práv v Rusku. Byla kritická i k ruské zahraniční politice. Bývalý prezident Francois Hollande v roce 2014 zrušil kontrakt na předání dvou lodí Mistral Rusku jako odpověď za obsazení Krymu. S příchodem Emmanuela Macrona se měla otevřít nová éra rusko-francouzských vztahů, která měla po vzoru Německa stát čistě na obchodních kontaktech. Macron tak poslední léta vše stavěl na tomto merkantilismu.

V médiích se jako hlavní ekonomický zájem často zmiňuje dostavba Nord Streamu, ale zapomíná se, že přes 700 francouzských firem má své pobočky v Rusku. Mezi ně patří velké společnosti jako Total nebo Renault. Některé se z ruského trhu stáhnou anebo budou nuceny odejít. Putin vyhrožuje, že odvetou za ekonomické sankce může být znárodnění zahraničních investic. Zde by Francie utrpěla těžké ztráty.

Firma jako Total se z toho dostane, protože ceny energií jí nahrávají. Ale v případě Renaultu to bude velmi těžké. Ten v Rusku vlastní populární značku Lada a na tamním trhu se mu dařilo. Renault je v těžké situaci, protože v covidovém roce 2020 utrpěl rekordní ztrátu 8 miliard eur. V roce následujícím se mu již podařilo své hospodaření zlepšit a letošek měl být přelomový a definitivně potvrdit návrat Renaultu do zelených čísel. Ale vzhledem k situaci se to nestane. Akcie Renaultu od začátku celého konfliktu výrazně ztratily na své hodnotě. Nesmíme zapomínat, že francouzský stát vlastní 15 % této společnosti.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Matěj Široký

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Dozvěděla jsem se, že řešíte bezpečnost na školách

Zajímalo by mě, zda řešíte i šikanu mezi dětmi a fakt, že se třeba mladiství dopouští kolikrát i dost vážné trestné činnosti a to i na dospělých - třeba na učitelích, seniorech apod? Měla by se podle vás snížit hranice trestně právní odpovědnosti? A pomohlo by to podle vás vůbec? Kde je podle vás ch...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petice proti válce byla hned „vyvážena Halíkem“. Žantovský si všiml

11:30 Petice proti válce byla hned „vyvážena Halíkem“. Žantovský si všiml

TÝDEN V MÉDIÍCH Proč mainstreamová média vymlčela mírovou výzvu desítek českých vědců? Petr Žantovsk…